Ge mig en sekreterare

Det jag inte gillar är byråkrati. Jag har två viktiga samtal att ringa idag, sådana som jag måste. Jag önskar att jag åtminstone hade en lön för att ringa det första av dem, då skulle det kännas lättare. Den första har jag talat med tidigare, och henne är jag nästan rädd. Det är ingen sådan där som gillar alla delar av sitt jobb, och tycker det är trevligt eller ens ok att folk ringer. Fast det är vi, folk alltså, som betalar hennes lön.

Och så har jag fått ett brev från Jordbruksverket, där de avslagit min ansökan om utbetalning för hotade husdjursraser. Skälet är: ÅTAGANDE SAKNAS. Vad för nå’? Vad för något jävla åtagande? Och dessutom; ”dina djur har inte styrkt renrasighet” What? Mina finullsfår är så jävla renrasiga de kan vara!

Någonstans har jag gjort fel vid ifyllande av blanketterna (typ, jag ides väl inte läsa 40 sidor med bruksanvisning eller så är jag bara korkad). Och tydligen tog det ett år för Jordbruksverket att komma fram till det. Så nu måste jag ringa och fråga vad ett ”åtagande” är. Alltså jag är sådan som vill arbeta. Göra saker. Göra sådant som syns, som märks, fysiska saker, konkreta. Och min själ tycker inte att byråkrati hör till detta.

Kommentera

