Vad kallar du din medmänniska?

Hör på Morgonekot, från Kenya, tror jag: Om man kallar politiska motståndare för djurnamn, avhumaniserar man dem – och det för med sig att det är fritt fram att exempelvis misshandla sin motståndare. För han är ju inte ens en människa.

Är det något som får mig att kräkas, så är det just detta. Jag vet inte om det är den svenska valupptakten, för nu börjar sådan här skit cirkulera i de sociala medierna. Och hur ska det då inte bli nästa år när det verkligen är val? Det ska väl föreställa roligt, men mig roar det inte.

Avhumanisering är inte min grej.

När det gäller exempelvis rasism på Facebook har jag varit förskonad, ser inget i mitt flöde. För man ser ju när andra gillar offentliga grejor. Jag funderar på att, om det blir sådana där djurgrejor och andra lågvattenmärken, dölja/ta bort folk.

För jag använder medierna till att vara – just social. Och det gillar jag.

Kommentera

