Gammal-jag i Bränna

Jag fick den här bilden av mig, fotad av Ronny Carlsson, (numer reklamman). Ja vad ska man säga; det var typ 1982 på torget i Bränna. Jag har som synes aldrig varit speciellt stylad – det kom nog lite senare i så fall. Här var jag 19 år. Jag var tvungen att googla för att komma ihåg vad StrixQ var för något, men hade på känn att det var något med Magnus Uggla. Förmodligen hade de varit på Brännaberget.

Hur vi hängde på torget. Eller Laxen-baren. "Siti so häonda fräingo tårgen" sa mormor. Ungefär; Ni sitter som hundar på torget. Det var en kul samlingsplats, torget. Man for dit - och så träffade man alltid på någon. Som Ronny eller någon av de andra garngamla gubbarna - de som var 25 år eller så.....

Hur vi hängde på torget. Eller Laxen-baren. ”Siti so häonda kräingo tårgen” sa mormor. Ungefär; Ni sitter som hundar på torget. Det var en kul samlingsplats, torget. Man for dit – och så träffade man alltid på någon. Som Ronny eller någon av de andra garngamla gubbarna – de som var 25 år eller så…..

Det här med samlingsplatser var ju liksom annat förr, innan mobiltelefoner. Det kunder ju hända att folk kom dit, typ efter jobbet på ASSI en fredagkväll. Och så var torget fullt av tomma bilar. Och så fick någon lista ut var alla åkt. Till Kievari i Finland eller Vagabond i Luleå? Eller kanske på utflykt till Linafallet. Livet var inte lika lätt att kontrollera då 😉

2 reaktioner på ”Gammal-jag i Bränna

  1. Jo, StrixQ var och uppträdde på Brännberget. Jag tror att bandet Magnum Bonum var här samtidigt. Minns att de bodde på Laxen. Nog har man hängt några timmar på Baren=). Detsamma gäller Johan-Nillebron. Det var som bättre förr. På flera sätt. Ändå. Mer äkta på något vis. Som mer rejält=). Nå, inlägget du skrev om nät-tjafs var mycket bra. Det finns många som sitter och skriver, kanske utan att tänka sig för, ja, förmodligen, ogenomtänkta, dumma och rentav olämpliga saker. I fel forum. Det är inte roligt att vara den som blir drabbad av illasinnade rykten, förtal och falska anklagelser.
    Nå, ha’ det så bra, vi syns och hörs. Vi får ta oss en promenad någon dag. Hoppas på superskare i år igen.
    Kram från grannen!

    • ordvinden08 skriver:

      Vilket minne du har! Jag kommer mest ihåg t-shirten. Haha, jo mycket är det. Läste just om lodjursjakten, kanske fel att komma med antijaktåsikter när jägare lägger ut jaktbilder på sin egen logg på Fejan 😉 Herregud, bilda egna forum, där man tillvaratar spindlars och råttors rättigheter, eller vad det nu kan vara. Om jag lägger ut en volleybollbild, varför skulle folk idas ödsla tid på att skriva om hur hemskt idrott är? Jag fattar inte den där vara emot-grejen. Skit i det du inte gillar – är det så svårt. Om någon nu begår olagliga saker, typ sitter och röker hasch. Då kan man ju exempelvis ringa polisen.

Kommentera

