Social – ett trist ord……

….. men ack så nödvändigt.

Att vara social = Individuell förmåga till samspel med andra individer

Här kan man läsa om social kompetens.

Sociala medier då? En definition som man hittar under den första sekundens googlande:

”Sociala medier definieras av de miljontals samtal som sker på webben varje dag, samt konsten för hur de förs.”

På Twitter följer jag en hel del journalister. Och vad ska man säga om denna helg 😉 Tja, att där debatterats så stickor och strån ryker, är nog ingen överdrift. Frågan har varit: Kan man kalla Janne Josefsson ”gubbslem” och blev Maria Sveland förminskad på #gräv13 (grävande journalister, de tål de…) i fredags? Typ.

Men där deltar proffs, de ger sig in i leken och tål den. Jag ser inte några övertramp. Men kanske blev Janne J ledsen över att ha fått en egen hashtag: #gubbslem? Fast det tror jag å andra sidan inte. Han är ju van med tuffa tag, det är hans jobb.

Enligt Maria Sveland var hon inte beredd på en debatt alls. Hon hade blivit lovad att det skulle det inte bli, för hon var tveksam till att ställa upp. Hon var sliten efter en intensiv period med boksläpp och vad det innebär, som jag förstår. Det skulle bli ett trevligt samtal, typ.

Och där ligger nog mycket i det sociala samspelet både irl och på nätet. Vill man ha en debatt? Är detta rätt forum?

Som när jag träffar politiker i egenskap av brödförsäljare på affären? Nä, det kanske inte är rätt läge för mig att säga vad jag tycker om mammografibussens placering. Och berätta hur urbota korkat beslut han varit del i. Det är verkligen inte mitt jobb just då. Jag får ju lön för att göra ett arbete, typ sälja bröd – inte skrämma iväg kunder.

En av mina definitioner på ordet social: Var debatterar jag, var bråkar jag och när håller jag truten – och väntar bara till att rätt tillfälle dyker upp 🙂

Jag tycker att det ofta går bra för mig att välja forum och strider. Om nu någon kastar ut en fråga på Facebook: Är det rätt att ta emot mediciner mot livshotande sjukdomar när medicinen testats på djur – och jag kanske är emot detta? Då svarar jag självklart – om jag har tid och lust.

Men om en person lägger ut en bild på Karo som sover så sött i vid hundkojan, kanske det inte är rätt forum att börja debattera djurförsök. Nisse ville kanske bara visa hur söt Karo är. Nisse kanske är skör, byrackan kanske är det enda han har kvar av en familj. Vad vet vi. Att visa vackra bilder kanske är hela hans liv. Han kanske vill ha uppskattning, och inte en massa ursinniga människor som är mer eller mindre elaka.

Eller så har Pelle lagt ut ett konstverk i form av ett foto på en 65:ans Cadillac. Inte tror jag han vill ha debatt om vilka svin vi är som spyr ut avgaser, isen vid Nordpolen och ozonhålet? Det kan man å andra sidan debattera men inte där.

Eller om någon lagt ut jaktbilder, och jakt går ju ut på att döda djur? Det är dennes intresse, och jakt är lagstadgat. Jag tycker det är oförskämt att börja debattera jakt och jägare just där.

Om jag lägger ut en bild på en volleybollmatch eller några blodpaltar – är det inte kanske rätt forum att vara emot. Anti. Alla vet väl att det finns folk som inte gillar idrott. Eller som inte gillar blodpalt.

Och sådant kan man ju debattera i rätt forum, om man nu stör sig på något inom idrotten. Men det är knappast att vara social om man börjar kritisera vänners fotoalbum.

Jag knackar sällan på hos grannen och säger att han har fula gardiner, dålig älghund eller att han läser skitböcker.

Ibland har man lust att be folk: Se inte eller bry dig inte om det som du inte gillar. Om jag har en vän som visar bilder på rådjuren som han matar, inte behöver jag skriva att jag har lust att skjuta dem för att de äter upp min kål på höstarna. Det är kanske bättre att prata om irl, för då kommer det inte 30 stycken och blandar sig i – både kända och okända.

Som sagt: Att vara social: individuell förmåga till samspel med andra individer – samt; hur för man ett samtal. Det är inget  jag hittat på.

Nästa kapitel när det gäller social, kunde vara:

Att ta sig själv på stort allvar, eller – att bjuda på sig själv.

Det här är min senast uppdatering på Facebook:

”Jag och x upprymda efter morjärvsrevyn. Nu vet vi allt om hembränt från Morjärvs olika distrikt, Forsbyn, Bruket osv.”

Fortsättning följer när jag får tid. Alltid roar man någon. Och roar man inte, läser man inte? Eller?

Ett av de vuxna barnen tycker förresten att jag är exhibitionist – på tal om mitt användande av sociala medier, haha. Men faktum är att jag använder medierna på några dagar mer än alla fyra barn tillsammans gör på ett år 😉 Men de får väl se när de är gammal som mig, och inget annat orkar än att sitta och gaffla vid datorn.

Kommentera

