Lycka är att få vara pessimist i en kvart

Ibland liksom sjunker man ner i skoskaften. Och blir less på att vara optimist. Less på att försöka. Eller egentligen inte less på att försöka, utan på negativism som en blöt filt över nejden. På dumhet, obildning, likriktning, arrogans, enfald, kortsiktighet och genvägar.

Dagens pessimismer (ett nytt ord, så där, jag kan inte ens låta bli att hitta på saker när jag är nere i dyn):

Varför ska man göra något, när man kan sitta på möte?

Varför har jag inget filter för jönserier? Ett exempel; att folk ondgör sig över att idrottare kostar pengar för samhället med sina korsbandsskador (finns väl få som är så träningsmotiverade och jobbar så mycket – det är ett styvt arbete, om än snabbt, att ens få sönder korsbanden på sig själv). Men. Att folk knarkar, och inte jobbar ihop en skattekrona till samhället på decennier, det är helt ok. Inte för att människosyn där det ena eller det andra valen i människors liv behöver jämföras eller är något jag ägnar så mycket tankar. Om inte någon börjar trigga mig med skitsnack, där man silar mygg och sväljer kameler.

Varför råkar jag ut för folk som slarvar bort saker, när jag har nog med att hålla reda på mig själv?

Varför gnäller folk på mig över saker jag inte engagerar mig i, medan vissa inte driver en enda fråga de brinner för var sig på jobbet eller fritiden. Till och med tycker en del att jag ska driva fler saker ideellt än de som har lön för samma sak. Medan de själva inte är med i EN enda ideell förening, EN enda intresseorganisation eller har ETT enda politiskt uppdrag.

Varför blir jag så uttråkad av folk som har som mål med livet att vänta på pensionen – då jag har många vänner som är tvärtom – gör det de vill?

Varför skiter jag inte i enfalden?

Varför gnäller jag så?

Kanske för att jag ska optimista mig otroligt mycket här framöver – och då har jag gjort bort allt gnällande för hela 2013. För jag är optimist, tror jag. Men ibland saknar jag pessimistfilter, gnällosarna kommer innanför huden.

Kommentera

