Första biåret

Som sagt är det första året med bin. Jag fick ju kupor för några år sedan, men hade inte tid att sätta igång biodlingen – det är ju en del att sätta sig in i, minst sagt.

Men så plötsligt fanns det flera intresserade till en bikurs, så Vuxenskolan körde igång en efter nyår med bikungen Sune Isaksson som ledare.

Jag kan inte påstå att jag kan det här med bin, det tar nog åratal. Men jag har i alla fall tagit ut min första honung idag. När jag gjort allt klart, enligt Sunes instruktioner, ringde jag honom och frågade mer. Det innebar att jag var tvungen att öppna igen, ta ur sockerlösningen och ta bort några drottningceller. Och titta en till gång var hon höll hus. Och sätta tillbaka utfodringen.

Så nu tror jag att det ska ordna sig med resten av säsongen.

En sak är säker. Det var jäkligt bra gjort att hinna med att starta biodling den här säsongen.

Det roligaste av allt är att det förmodligen blivit både en fördubbling och en kraftig föryngring av Överkalix biodlarkår. Som vanligt fattar jag inte varför inte fler skaffar nyttodjur.

Kommentera

