En varannandagsvecka

Har haft flyt i veckan, i alla fall varannan dag. Det går sakta framåt, men med mitt temperament går det för sakta ibland.

En dag blev jag liksom deppad, det händer cirka fem dagar om året att jag tycker Överkalix är hopplöst. Jag insåg (för att jag fick vänta på en grusbil till bygget) att det bara är soptippen som expanderar här. Jo, det var där de höll på att köra istället för till mig.

Dagen efter satt vi och utstötte halvhjärtade cynismer på en lunch; vi kom på att det visst inte bara var soptippen som expanderade, det var kyrkogården också.

Haha, man får faktiskt vara så pessimist, när man faktiskt gör saker som är bra för bygden, bygger, utvecklar, får hit folk och får människor intresserade av vår bygd.

En nära funderade i veckan på att flytta till norr. Jo, det tyckte jag en excellent idé, jag nämnde inte något om soptippen. Nästan allt är ju bra här. Utom det som kan göras bättre.

Kollegan tvingade mig på möte om bygdens utveckling så här på fredagseftermiddagen. Jag tycker att det är roligare att utveckla bygden än att sitta på möten och tala om det. Fast, ok, en del tankar om fortsättning gav det. Men mycket visste jag redan. Fast inte en sak. Att folk jobbar ungefär 15% av sitt liv. Och företagare 40% mer än det.

Så jag och gåben fattar. Både jobb, tre lönejobb plus nästan två extra heltider under sommarhalvåret börjar kännas lite slitigt. Mest för huvudet faktiskt. Det gäller att avsätta tid för att ringa runt och ursäkta mig över saker jag glömt.

En annan sak jag hörde långt innan dagens möte. Att lärare jobbar så mycket. Gåben tror att det beror på vad man jämför med. Inte företagare i alla fall.

Mötet gav i alla fall det, typ 15% jobb i ett liv, betyder mycket fritid för normalsvensson. Mer än jag trott. Det är den tiden man kan fånga upp dem till att göra saker som gagnar lokalsamhället.

Fick jag mer tid. Skulle jag ringa oftare till mina barn. Och blogga mer 😀 Men det är nog inte riktigt sant, jag skulle nog jobba mer också. Så det går fortare med allt.

En reaktion på ”En varannandagsvecka

Kommentera

