Kulturveckan

Mikaeliveckan är i full gång, och bra går det; De som deltagit i våra aktiviteter är väldigt nöjda. Utan att överdriva. Berättarcaféet på överkalixmål var mysigt och inte minst Malin var en stämningshöjare. Automatiskt blir det tal om gamla tider, på vårt gamla språk. Tänk att få sitta vid en som åkt med häst och släde till julottan – på riktigt – för att det inte fanns vare sig väg eller bilar.

Matträffen var precis så inspirerande som jag visste att det skulle vara. Några bilder här.

Och gårdagen gick musikens tecken. Först spel på olika gamla stränginstrument och så info om instrumentbygge. Varvat med gamla sägner, som den i Kalevala om kantelen. Nu vill jag bygga en kantele. Som om jag inte skulle ha annat att göra. Men tja. Den tid andra lägger på Spotify. Och så var det superrolig folkdans igårkväll. Inte lika mycket folk som på 70-talet – det är det inte någonstans – men precis lika bra blandning av folk, från 3 till 83 år. Som det ska vara. Vi fick verkligen positiva vibbar inför framtiden.

Nå denne vecka är allmänt fullspikad, kulturhändelserna avlöser varandra. Jag har bland annat varit på ett möte om överkalixdräkten idag, med en som varit med ett tag. Det hade jag kunnat skjuta upp till sedan, men man ska skynda sig medan man har lust. Sedan är det en del samordning med fårhusbygget. Hagar ska flyttas, hö ska köras – ja nu börjar det, båten och flotten ska dras upp – älven stiger enormt just nu. Ved ska bäras – ja nu börjas det. Batterier ska bytas. Tomater ska in. Barn ska köras, fast i veckan fick jag ytterligare ett barn med körkort.

Nyss var jag på massage. Det är ännu så himla bra sedan jag var på Atlaskotan, har nog aldrig varit så här bra i nacken. Jag har inget ont alls. Ett par gånger har jag känns dom precis som när man börjar få en låsning i bröstryggen, eller som när huvudvärken börjar. Bara det att sedan hände inget mer. Fantastiskt.

Nu sitter jag på jobbet och väntar till teaterföreställningen Kakans historia ska börja – på biblo.

Kommentera

