Finullsfåren har fin ull……

Fåren har blivit klippta idag, fårklipparen Martin kom och fort gick det. Tur att han finns, för det är lite knappt om tid – det tar ju betydligt längre för mig att klippa också. Och egentligen borde jag köpa ny sax, i så fall. Förra året klippte jag de sista i bygglampans sken, och kallt var det. Det är bättre för fåren med ett proffs också. Och för ullen, inga dubbelklipp, som då jag fegar.

Det var rent roligt att sortera ullen, det börjar bli lite rutin nu. Först grovsortering vid klippningen. och så en gång till. Denna soliga höstdag lämpade sig perfekt till att sitta ute på altanen och sortera. Supernöjd är jag med Larsons järn som hade papperssäckar. Vi ska prova skicka ullen till Finland för spinning.

Bra val av ras, älskar finullen.

Bra val av ras, älskar finullen. Så här fin är till och med den otvättade råullen.

DSC_0044

Nyklippta damer.

Kommentera

