Utvärdering

Det är ett tråkigt ord, utvärdering. Och samma med redovisning. Och ännu värre; verksamhet – rikets tråkigaste ord. Administration.

Men ack så nyttigt jobb jag gjort idag. Skickat en delrapport, redovisning till NLL. Och då om inte annat ser man vad mycket vi gjort. Så dessa utvärderingar av olika slag är verkligen inte till ondo, utan snarare tvärtom.

Det påminner lite om när jag skrev reportage om demensboendet i Tärendö, som fått många priser med mera. Gruppledaren sa att det var bra att skriva ansökningar, för då sätter man ord på det man verkligen gör. Det är bra för de som har den förmågan – alla som är bra på att jobba kreativt och praktiskt har den inte.

Jag har inget problem att skriva ner vare sig planer eller utvärderingar. Det är då jag verkligen kommer på vad jag vill göra och vad jag gjort. Sämre är jag på att berätta muntligt om jag jag gjort; ”eh, nja, int’ har jag gjort så mycket”…. 😉

Dålig är jag också på, eller egentligen är jag inte dålig på, bara ointresserad – vill hellre skutta omkring;

– exceldokument, hålla reda på papper.

Fast jag kan det ju. Jag ska säga att jag har en jäkla ordning på viktiga papper i projektet nu. Minutiös. För jag vet ju att jag måste, men gör helst annat. Kreativa saker.

Å andra sidan så är jag impad över Excel och andra konstiga dokument som räknar ihop grejor av sig själv. Har en fakturamall här i Pages, min ordbehandlare, som gör samma. Är förbaskat glad över att slippa.

Nu låter det kanske som om jag inte har koll på ekonomin, men det har jag. Jag är förmodligen bland Sveriges fattigaste genom tiderna som inte har en enda betalningsanmärkning.

Och ordning är inte så lätt att ha i datorn heller. Jag använder sökfuntionen Spotlight ideligen. Mest på grund av stress, jag ids inte fundera på var jag satt saker. Hittar sakerna nästan alltid prydligt instoppad i en mapp.

För att inte tala om hur eftersatt det ideella arbetet är. Borde ta itu med det. Nu.

Jag längtar på ett sätt till en vardag, efter helgerna. När jag ska hinna med att vara både kreativ och ha rätt på mina papper. Och mitt eget företag. Ja det är ju en del eftersatt. Jag bokför ju det jag måste. Men. Har flera fakturor som jag glömt skicka. Men det kommer nog en tid, när man verkligen inte glömmer sådant. Nu då vi har alla byggen klara, ska jag börja göra sådan där direkt. Tror jag.

Gott slut alla!

Kommentera

