Vårt sociala liv

Har ett par sådana här dagar när jag tycker att överkalixborna är helt outstanding; roliga, trevliga och hjälpsamma. Man delar glädje, sorg och arbete. Ja, det låter som en klyscha förstås.

Vi från jobbet på SV var i kyrkan på begravning igår, för en anhörig är så mycket på vårt jobb i olika ärenden, vi ville visa henne vårt stöd. Där i kyrkan var även hennes arbetskamrater, den avlidnes arbetskamrater, både från nuvarande och gamla jobbet – där han inte jobbat på många år. Plus många andra förstås, förutom stor familj.

Jag tänker på sådana här gånger, att folk bryr sig om varandra, på en liten ort är man någon.

Senare på dagen skrattade vi nästan ihjäl oss åt en som skojat till det något förbaskat. Känns trist att jag inte kan lägga ut decenniets roligaste bild här, därför att den faller liksom inom censuren.

Och ännu senare igår stod jag inne i hallen på ICA för att inte maten skulle frysa medan gåben försökte få upp ett fruset billås. Då kom en bekant och när jag sagt varför jag stod där rusade han ut och fick upp låset på några sekunder ”jag har en brännare i bilen”.

Förutom de som självmant hjälper en att hitta bland hyllor, bara för att de hör att vi letar, när vi talar med varandra.

Idag har jag varit på möte om Hembygdsboken. Där kommer folk också och är hjälpsamma. Himla kul.

Jag har helt förträngt de negativa.

För somliga som inte greppat sak och person kan det bli jobbigt att bo på en liten ort. Så här, först ett par uttryck som är okay tycker jag.

”Jag tycker inte som dig, jag tycker så här”.

”Jag tycker inte om hur du beter dig” (typ svinas med snus i lunchrummet, rånar banker eller langar kemikalier åt barn).

Eller det som inte är okay:

”Jag tycker du är dum, eller ful, eller elak”.

För att man säger de två första grejorna till en människa, betyder inte det att man tycker den tredje saken. Det är aldrig okay att säga den tredje till någon, inte i första taget i alla fall.

Kommentera

