Bäste Torgny Lindgren – tryggheten själv

Vilken trygghet man anar i orden. Från senaste numret av tidningen Hemslöjd.

Vilken trygghet man anar i orden. Från senaste numret av tidningen Hemslöjd.

Torgnys svar om vad som är hemslöjd för honom:

”En vinterkväll 1944, jag var sex år, det var världskrig. Farfar satt mitt i rummet och boade gäddnät, inifrån kammaren hördes dunket från mors vävstol, far filade och riktade proppsågen, mormor stickade västar åt oss barnbarn, min farbror Elis snidade en kopp ur en alvril.

Ja, det var hemslöjd. Svaret blev nog för långt. Men det var ännu längre i verkligheten”.

Tänk vilket sammanhang barn förr fick. Visst kommer ni ihåg att berätta för barn och unga om vem som gör det mesta av vår verktyg, möbler och kläder idag. Många gånger underbetalda människor, även barn, i Asien.

Det känns som om den medvetenheten ökar.

Ni som har barn, tänk känslan, att ha gjort något själv – inte minst känslan att inte ha utnyttjat andra – det som inget iPad-spel kan ge.

Känner inte ni också något speciellt av hundraåriga bruksföremål som någon snickrat eller vävt ihop. Jag tänker då på den som gjort saken som hållit så länge. Jag undrar vem de var, mina förfäder, vad de tänkte på när de satt och hantverkade?

Kommentera

