Plus och minus

Plus:

……..jag hade mindre ont i ryggen….igår.
Det lugnt och tyst.
Vi har hyresgäster.
Första hagen nästan klar.
Jag har en traktor.
Jag har fyra friska snälla barn.
Jag har en snäll man.
Jag har ett fårhus och jag har får.
Fåren är klippta.
Fåren har inga parasiter, är helt friska.
Isen har gått.
Lillbåten är i vattnet.
Bikupan gick att flytta.
Fårhuset är färdigt.
Panncentralen är färdig.
Huset är målat.
Jag kan en massa saker.
Jag kan skriva, sköta får, karda, spinna, tova, sticka, virka, tälja, borra, spika, snida, måla hus, måla möbler, måla tavlor, laga mat, baka, räkna, odla, dra fårstängsel, kommunicera, ro, paddla, få igång båten, klyva ved, städa, såga, göra ritningar, bokföra, spela fotboll….nä, just det, inte det.

Minus:

Vad hjälper det?
Var fan är de andra fårnäten?
Jag har ingen traktorvagn.
Jag har ingen stor hölada.
Jag har ingen balpress.
Jag är less folk som klagar.
Jag är less på mig själv.
Jag har ingen stubbrytare.
Ingen jävel bryr sig om vad som händer i glesbygden.
Inser att det är svårt att skapa, inte ens Bendjellouls film var ju värd att göras färdig enligt vissa, så vad har jag för kreativt att erbjuda.
Jag blir sur när man inte får svära.
Vi har obrända rishögar, två omålade båtar, en olagad kanadensare, en ogjord stor sommarhage, ofärdig ved, oplöjt, oharvat, osått, oplanterat, oskottat.
Ryggonda kom tillbaka trots Pronaxen.
Folk tycker att jag har ansvar för den här bygden, är jag något jävla kommunalråd, har jag någon kommunalrådslön?
Jag jobbar för mycket och tjänar för lite.
Jag jobbar för mycket ideellt.
Tycker det är tragiskt att jag förmodligen måste bli som ”ABF-vad vinner vi på det-Bosse”.
När vinner man, när bär det sig, när är det färdiginvesterat?
Jag har för många intressen.
Vattnet kommer säkert att stiga så jag inte har någon fårhage mer.
Jag har inte tid med den här matrasten, jag måste få klingan på röjsågen – en nästan färdig fårhage finnes…..
…..när jag egentligen borde ha farit till Kaunisvaara-gruvan för att jobba för länge sedan.

Kommentera

