En sak i taget

Ska sätta in fler bilder sedan från Grekland, nästansemestern – skurade ju båten mellan gängen av seglare. Men sådant där är inte så betungande.

Prioriterat fåren sedan hemkomsten, har fått igång traktorn, hämtat torrhö – fan vad de äter nu när de är så många.

Jag och äldste sonen hämtade en bagge i Skellefteå igår. Snygge finullaren Nils kommer från Mjölby, vi skämtade om att Anton var med och hämtade lillebror.

Har nu gått igenom det mest akuta av mail och räkningar.

  • Och jag har faktiskt prioriterat bort riktigt intressanta och roliga saker!
  • Och jag tränar på att göra en sak i taget – vilket känns toppen!
  • Och jag sover bra!

Jag fattar nu varför jag inte är så jäkla glad åt folk ibland:

1. Jag måste sova på natten.

2. Jag behöver inget extrajobb som andra än jag själv lägger på mig.

3. Jag har behov av att vara själv ibland.

Annars är jag glad åt folk.

Jag är ingen enstöring, som man kan läsa om i listan nedan från mötesbranschen.se. Jag har många sociala relationer, inte minst inom sociala medier – men även en del annars. Å andra sidan är det mest folk som håller på med samma saker jag träffar. Så där glider ju jobbet in.

Det där med relationer bygger på ömsesidighet, och jag är rätt beroende av att andra tar initiativ till att träffas.

Men nu är jag glad, inget fårhus ska byggas i vinter, knappt något annat heller för den delen.

När jag tänker på sista punkten, den om depression, finns det en sak jag skulle kunna gräva ner mig i – som känns riktigt ledsamt. Och det är hur jag saknar mamma, syster Lena och Lasse – och hur jag hade så lite tid med dem under deras sista tid. Hur roligt hade de inte tyckt att få vara med ett tag till – se fåren, fårhuset, äta köttet, se skinnen och garnet. De var ju mina största fans.

Jag hörde även en släkting som talade om familjen medan jag packade på båten i Aten på lördagkväll. Hur han talade om pappa, hur stolt han hade varit över att jag och kusin Dezi håller på med fåren – och inte minst hur mallig han hade varit över barnbarnet Sarah som ska bli kommunalråd. Vi kan verkligen föreställa oss om hur han fått tårar i ögonen.

Ett tag kan man deppa över de som inte finns. Men det är livets gång. Jag vet inte om det har med åldern att göra, det här att man måste hinna så mycket som möjligt. Ibland önskar jag att jag var en som kom hem från jobbet klockan fyra, och sedan gjorde jag inget mer annat än mat och tvätt, basicgrejor som att byta bildäck, skotta en lillgård. Inga extra påhitt. Men å andra sidan – så skulle jag bli uttråkad.

Nä nu är det fokus! Ska ta fasta på det nedan som jag redan visste:

en sak i taget

bra mat

träna

sova

umgås

och roligt jobb – roliga hobbies

– jaja lagom mycket 😉

Texten från Mötesbranchen:

Här beskrivs några vanliga symptom på att man håller på att bränna ut sig. Är du i riskzonen finns åtskilliga tips för hur man kan förebygga- och hitta en hälsosam livsstil!

1. Karriär och fritid

För den som lever under konstant stress är det vanligt med en diffus gräns mellan karriär och fritid. Jobbet följer med hem efter arbetstid och man kommer på sig själv med att ha tankarna i jobbet även när man är ledig. Även om detta inte nödvändigtvis behöver indikera att man närmar sig stressjukdomar har många drabbade denna upplevelse. När du aldrig kommer hem från jobbet och får vila, förbrukas dina resurser snabbt vilket ökar risken för utbrändhetssituationer.

2. Sista rummet

De flesta är överens om att kost, vila, aktiviteter och träning behövs för att man skall må så bra som möjligt. När man befinner sig i riskzonen för utbrändhet och har stort behov inte minst av återhämtning och näring tenderar flertalet att helt bortprioritera dessa båda. Trötthet motverkas med vilja och koffein. Hunger med snabba kolhydrater. När arbete eller någonting annat blir viktigare än att ta hand om sin hälsa, kan det vara bra att reflektera kring situationen och utvärdera ifall man behöver förändra någonting i vardagen.

3. Enstöring

Det finns ingen regel om att man behöver umgås med sina vänner så fort man är ledig. Samtidigt finns det studier som visar en tendens att bortprioritera sociala relationer när man är under långvarig stress. Det är viktigt att se till alla sina behov. Om man under lång tid undviker interaktion, kan det vara ett tecken på att man behöver fundera över vardagen.

4. Sömnproblem och hastig andning

När man är van vid att stressa igenom dagarna med hjärtat i halsgropen och magsyran strax därunder kan sömnen utebli. Det är viktigt med återhämtning och utan sömn fungerar vi dåligt. Hela nätter av arbete kan för vissa vara genomförbart vid något tillfälle men att ständigt jobba mot sömnen resulterar sällan i bästa resultat. Dessutom sliter man på kroppen och dess reserver. Om du har svårt att somna kan du försöka med avslappningsövningar och se till att verkligen lämna jobbet när du går hem. Tillfälliga sömnbesvär är inte ovanligt men om det är vanligt och inte går över kan det vara dags att utreda varför.

5. Allting omedelbart

En vanlig signal om att man är stressad är att man inte har tid att göra en sak i taget. Ofta kan det röra sig om att man känner sig jagad och vill ha gjort allting samtidigt. Risken med att jobba simultant med flera uppgifter är att ingenting blir riktigt klart och att man i slutet av dagen har ägnat flera timmar åt att inte få någonting gjort. Kroppen är inte så intresserad av yrkesresultat och blir precis lika trött oavsett om prestationerna innebar seger eller förlust. Händer detta regelbundet är det en indikation på utbrändhet eller att du har för stor belastning.

6. Depression

Känslor av olust och nedstämdhet är bland de vanligare symptomen på utbrändhet. Sådant man brukade uppskatta känns inte längre roligt, man äter mer eller mindre än vanligt, isolerar sig eller blir ledsen. Depressiva känslor är individuella och kan variera. Vissa perioder är det vanligare än annars med dessa känslor och årstidsdepressioner kan utlösas även om man inte upplevt detta förut. I kombination med hög belastning och stress ökar risken för utbrändhet om man inte får hjälp eller hittar sätt att hantera vardagen.

Även om man är van vid hög arbetsbelastning och vet med sig att man kan hantera stress, är det bra att vara uppmärksam. Det är enklare att förebygga än att komma tillbaks efter sjukdom!

Kommentera

