Tänk

Är som less på den ”ekologiska hysterin”. Det finns folk som tror man dör om man äter något som inte är ekologiskt.

Till och med ull kan vara ”ekologisk” nu för tiden. Fast förhoppningsvis äter inte folk den, hehe. När jag tog mig tid att ta reda på vad i all världen som menades med ekologisk ull, fick jag reda på detta: fåren besprutas bara en gång med insektsmedel istället för flera. Och ullen kommer från Nya Zeeland. Och används av ett svenskt företag som tillverkar saker av ”ekologisk ull”.

I så fall kan jag meddela att ullen från mina får är mer, jag vägrar använda det där ordet, fri från yttre gifter. Mina får har inte besprutats med något. De har inte ens fått en alvedon, hehe.

Skinnen är däremot ekoberedda, med det menas att man använt vegetabilier istället för ex krom i garvning.

Köttet är förmodligen också fan så mycket mer fritt från gifter och bättre för miljön än mycket kravkött, speciellt det från utlandet. För att. Det är inte kört över hela jordklotet.

Jag har jobbat mycket med ullen på sistone, och kan jag säga att det skulle bli så mycket mjukare produkter av min ull än den utländska jag kände på häromdagen.

Kommentera

