Fårfakta

Jag har äntligen hunnit med att kolla in slaktresultaten. Överlag var resultatet bra, med enstaka undantag. Det som drog ner genomsnittsvikten var de inköpta lammen, som bestod av några små.

Och så hade jag några praktexemplar som drog upp resultatet – de fick klassningen R, vilket betyder att de R ”svällande och vältuvecklad”. De flesta hade O, vilket betyder ”välutvecklad”.

Den allra största äter vi själva, och så äter vi de tre allra minsta också. De vill man inte sälja åt folk. Så då är vi liksom förtjänta av den bästa 😉

Jag är nöjd med resultatet – bra för renrasiga finullsfår, de är inga köttrasfår. Men såklart ska vi försöka få upp slaktvikterna ännu mer. Vi är redan med i Elitlamm och Fårhälsovården, där parasitprover ingår.

Och ett annat viktigt steg, jag har vägt torrhöet för att se hur mycket mat jag ger fåren egentligen. För nu när de äter torrhö portionerar jag ut ett par gånger per dygn.

Så nu har jag vägt för att se hur mycket ett kilo är. Och hm, inte har de blivit svältfödda. Annars när de äter från bal, har de ju fri tillgång.

Det kommer att bli rätt dåligt resultat i år för att vi blir tvungna att köpa in grovfoder. Tillgången sviktar på grund av nysådd vall, och både den och de äldre har lidit svårt av torkan.

Nästa år ska det bli bättre.

Johan på Heden har lovat att det ska regna mer, så då får jag väl tro på det.

Men slaktlammen växte bra, de fick äta återväxten. Och det är ju bra för kunderna att få bra kött.

Vi har nu 33 tackor och 3 baggar. Rekordmånga djur på denna gård, förmodligen genom tiderna. Och så gissar jag på ungefär 60 lamm i april.

Synd bara att vi har rekord i antal djur, när fodertillgången är typ sämst.

Så nu önskar jag mycket arbete, för att ha få mycket pengar att köpa in både grov- och kraftfoder. Jag har i alla fall fått lite koll på hur mycket jag ska portionera ut till fåren.
image

Kommentera

