Finns det några snälla barn?

På grund av säkert både tur och skicklighet fick jag fyra snälla barn, varav alla nu är myndiga. Ibland har jag oroat mig över att det varit för snälla. För är man det, kör ju folk lätt med en.

En av avkommorna berättade att han inte fått en begärd förflyttning på sitt jobb där neråt landet, han brukar rätt ofta få specialgrejor, och tyckte nu att det inte var så kul. Han surnade till och tänkte att han ska inte jobba på det där nya stället då. Och så bestämde han sig för det, för de kommer säkert att fråga honom sen.

Och det gick några dagar, då frågade de honom om han kunde jobba på denna nya avdelning. Tydligen behövdes hans kompetens.

Men nä, säger barnet, det gör jag inte.

Haha, jag vet inte om det är ok att tycka sådant är kul. Men jag vet ju hur snäll ungen är. Och det är så bra att han inte låter chefer köra med sig.

Den andra sonen jobbade flera år på en mack utan för centrala Stockholm medan han studerade. Han och en annan studerande överkalixbo skötte den bra. Men till slut gick det väl lite för bra, så de började undra vad chefen och de andra anställda gjorde där. Så då slutade de.

För mig är det bra att de blivit kaxiga. På skolan och som barn har de varit mer blyga, och lärarna har sagt: han/hon måste ta för sig mera, prata mer etc. Jag har däremot trott att det kommer väl. Och det gör det. För övrigt finns det väl nog med barn – och vuxna – som låter käften gå hela tiden.

Nå kul är det, att inte ha småbarn, som man ska lära att de ska vända den andra kinden till. För det måste man ju också, det var mycket med det och liknande saker genom åren;

– Var som folk!

– Försiktigt!

– Spring inte, fall inte!

– Var snäll!

– Se dig för!

– Var inte dum med någon!

Nå, en unge han for ut på ölprovning i helgen, så nog återföll jag lite. Skickade ett sms med ”Å så är du snäll ikväll!”

 

Kommentera

