Agda

Hon är äldsta och störst av ungtackorna – och den mest tama.

imageJag har jobbat med fåren idag, halmat till exempel. De andra ungtackorna gnagar i halmen, inte Agda – hon vill gosas. Fåren undersöker alltid om det finns lite gröna strån i halmen att äta.

Som sagt är Agda äldst av de som föddes 2014. Vi har nio som föddes här av mina tackor och sju som följde med tackorna jag köpte av Birgitta och Kurt. Mina är lite större överlag. Nu är de förhoppningsvis betäckta allihopa. Så 16 ungtackor alltså och 17 äldre. Sammanlagt 33 stycken. Det brukar alltid vara någon som inte blir betäckt.

Jag gissar att vi får omkring 60 lamm. Och en uppskattning måste man göra, för öronmärken ska beställas. Gud vare lov har jag nu en fullmakt att gå in på vår produktionsplats på Jordbruksverket så jag kan göra det själv. Så det är precis vad jag nu ska göra, beställa i god tid.

Kommentera

