En för lång dag

Är som upplyft av mitt förra inlägg om boken om bondgården.

Av mitt eget slit blev det foderbord till fåren igår. Mannen var till rörmokaren och köpte tjocka, rejäla avloppsrör som vi halverade och satte upp. Färdiga innan midnatt.

Innan dess var jag till Ylitornio och hämtade mitt garn som kommit från spinneriet. Jag gillar finska posten, det är billigt att skicka stora paket över hela Finland – ungefär en tredjedel mot Sverige. Hemvägen var spännande, förmodligen en drivknut som höll på att haverera i bilen. Gick så där att köra, tur det var efter otrafikerad grusväg. Eller otur, hade stora problem med mobiltäckning. Först finska nätet som räcker långt in i Sverige och sedan ingenting. Till slut hittade jag en fläck där jag kunde ringa mannen som kom till undsättning. Men jag hade i alla fall en säck garn där jag satt i mörkret bland älgarna. Har man garn är man i alla fall rik.

Dagen tillbringade jag med att vara på socialförvaltningens utbildning. Mycket är bekant, men självklart kan jag inte som fritidspolitiker hela socialtjänst- och LSS-lagen. Och självklart måste man fråga om nya förutsättningar. Det känns lite sådär att att sitta en hel dag – har som egen företagare svårt att få ihop det. Men satt och gjorde lite egna saker under dagen när tillfälle gavs.

Jag börjar undra om det verkligen är värt att engagera sig. Jag har liksom annat att göra, inte minst försörja mig. Jag har konkretiserat mina tankar, på det här om roller och hur man ses av andra. För mig är det självklart att vara trevlig med folk, om de är inte är otrevliga. För i ett annat sammanhang möter man kanske samma människa. Men det är inte alla som tänker så. Att man kan ha ett jobb där man möter folk och kunder, men som politiker kan man sitta och himla med ögonen för att andra vill sätta sig in verksamheten. Det tycker jag inte är speciellt smart.

Å andra sidan gör det väl inte mig något om man gräver en grop åt sig själv. Men sådant där tar onödig energi. Och så blir jag bekymrad för kommunens överlevnad på flera plan. Har även sett ett fåtal tjänstemän himla med ögonen under året samt dumförklara lekmän. Det är fult och visar på omognad – en jag-är-mycket-bättre-stil. Tur att det finns bra och trevliga politiska motståndare och kompetenta och trevliga tjänstemän, får man säga.

Som sagt, jag har viktigare saker att göra. Eller har jag det. Jag vill lägga min energi på hårt arbete och de som vill något, så det gör jag nu! 😀

För som ni förstår blev det inget skrivet, inget sålt, ingen bokföring igår. Nu är det en ny dag.

Kommentera

