Letar efter läsning

I planerna ingår att jag ska ta mig tid att läsa en bok. Det blev lite akut, har inte ens hunnit rekognosera bland nya titlar. Så jag kollade i bokhyllan igår, där jag sparat de allra bästa.

Hur bra de än är, så är det ju det – jag har redan läst dem. Jag har försökt och försökt att läsa om böcker. Men det passar väl mig dåligt. Jag ska bara uppleva nytt och nytt.

I varje fall blir jag så glad av böckerna, kommer ihåg känslan. Inte minst av romanerna från kursen i Irländsk litteratur. Alla var så bra, efter en halv sida kom jag inte ens ihåg att de var på engelska.

Tänker till exempel på My Dream of You, av Nuala O’Faolain. Den önskar jag att jag inte läst. Hittade här en dokumentär om henne. Nu vill jag se den. Jag ska se den. Titta på trailern i länken.

Frågan återstår. Vad ska jag läsa när jag sitter på de allmänna kommunikationerna? Jag behöver en bok idag. En oläst bok.

Filmer däremot, de kan jag se flera gånger. Men det går i och för sig fortare än att läsa en bok.

image

Kommentera

