En riktig utehelg

Dock ej på krogen, utan mer på farmen. Visst har jag sagt att jag gillar den här årstiden mest. Den första barmarken, vårfåglarna och värmen.

Helgen har varit full av jobb, roligt jobb. På fredag tjuvstartade jag helgen med att ägna mig åt båtbyggare Göran Viklund från Högsön. Vi smidde planer på Martingården och så åt vi lunch på Vippabacken – som är ett fantastiskt ställe. I samband med beställningen av dagens sa Göran åt Stefan att de håller på att ha slut båtspik på Föreningen Allmogebåtar i Luleå. Vips så fiskade så fiskade Stefan fram en stor förpackning som han gav bort till dem.

Kvällen tillbringade jag, Jonas och Sarah med att Bränna rishögar på nya betet. Högvattnet närmar sig. På lördag kom fårklipparen, det var svettigt som vanligt, inte minst för honom, Martin. Det blev väl en 30 kg finull. Jag tror faktiskt att vi tog oss ledigt på lördagkväll. Jo vi var ut och gick. Såg där flotten blivit strandsatt av isen vid granntomten. Vi gick och kollade på betet och där kungsörnarna brukar hålla till. Då vi passerade vägen kom Jonas, och så kom Ingegerd Rokka med familj och kompisar. Så vi tog en koll i fårhuset. Kul när det spontant kommer folk, så här vid klockan 22 en lördagkväll.

På söndag fortsatte brännandet av rishögar, bortforsling av flis och trä efter virkeskörningen på vallen. Brännandet fortsatte till midnatt, för att återupptas av mig på måndagsmorgon.

Kommentera

