Lättast att sälja

Jag säljer text, lammkött, skinn, garn, ull. Och nu säljer jag även ved. Vete fasiken om inte det är lättast. Det ringer folk och vill köpa efter det sett vår trave med långved – den är i storlek som en medelstor svensk villa.

Och då ska man verkligen veta att marknaden för försäljning överhuvudtaget inte ligger hos de som passerar efter bohedsvägen. För det mesta jag säljer är annars till utsocknes.

Nu har jag alltså sålt ved, kluven sådan. Innan vi ens köpt vedmaskinen. Tala om att sälja skinnet innan björnen är skjuten. Men det är bra, den där vedmaskinen som vi slutligen bestämde oss för var inte billig. Snäll bank lånar oss pengar….

På tal om att sälja luftslott, det gör man ju med texter. Men å andra sidan vet jag ju att det kommer att bli bra när jag säger att det blir det.

Det största luftslottet jag sålt är nog när jag som projektledare uppfann Hantverksveckan från tomma intet, ja tillsammans med SV´s personal. Att ringa till proffsslöjdare, massor av företag, kommun och föreningar och sälja in idén var tufft. Men, men saker blir ju av om man säjer att de SKA bli av. Och det blev mer än bra.

Jag tycker rätt mycket om att stå på marknader och sälja saker – har försäljargener. Men det där att ringa och maila och sälja saker är mindre kul. Ringer gör jag inte så gärna, annat om man vet att det kan vara någon intresserad. Det sista jobbet jag skulle vilja ha är telefonförsäljare. Jag skulle behöva någon som sålde saker åt mig, speciellt artiklar.

Kommentera

