På gång

image

Persson och Persson fick låna min vedmaskin en stund igårkväll.

Vedhopen ska minskas i helgen. Men det är inte helt enkelt; fåror ska dras upp i potatislandet, en del ska sås och så ska land fräsas åt flera andra hobbyodlare. Koppla i och koppla ur, jordfräs, gafflar, vedmaskin. Det blir lite tjorv med en traktor när man egentligen borde ha den till vedmaskinen dygnet runt. Men, men, det går. Förr sågade och klöv de för hand. Å andra sidan hade de ofta bara ett hus att värma varav delar brukar vara kallställda. De var flera personer på gården och de hade den dessutom som arbetsplats, inte som vi som mer eller mindre är borta och jobbar.

Jag lägger det mesta av denna dag på att göra färdig flyttningen av timringen. Fast jag hade behövt göra något mer inkomstbringande, men det kan inte skjutas upp mer – om nu inte något fantastiskt erbjudande dyker upp – då kan det skjutas upp till natten.

För sådant som ger pengar har jag alltid tid till 🙂

Faktiskt så längtar jag till hösten, har en riktigt rolig grej jag ska skriva. Den ska jag nog tjuvstarta med i sommar. ”När det lugnar ner sig”, som gamle rörmokaren Oskar Nilsson sa till sonen när han ville ha semester.

På tal om helgen, att jag hade velat vara på Norrbottens museums invigning av utställningen Inland imorgon.

Och så hade jag velat vara med när ”raggarna” kör äldre på Brännagården – där var jag å andra sidan flera timmar förra året. Sanslöst kul.

Åk dit till någon av dessa ni som kan – rekommenderas.

Katarina N, jag och Aina från Grelsbyn.

Katarina N, jag och Aina från Grelsbyn.

Kommentera

