En ny chans

En toppensöndag vid Djupträsket:

Det är inte bara trevligt med bra väder, det är definitivt praktiskt också. Hö kan tas in, Sarah och Jonas har till och lyckats fixa torrhö i veckan. Jordgubbarna mognar fortare än man hinner plocka. Mattorna kan tvättas, fåren trivs, sommarens båttur med badpaus blir av, zucchinin mognar och blir till friterade plättar.

I veckan visar väderprognosen mellan 22° till 25°, så det blir att göra det som jag inte hann med tidigare i sommar. Så fort jag  gjort innejobbet vid datorn bär det av ut.

En sak är jag glad över att vi inte hunnit, det är skötsel av gräsmattan. Bina tycker mycket om ögontröst och fibblor som nu frodas där. Oklippt gräs gynnar den biologiska mångfalden. Dessutom sådde jag honungsört av gamla frön jag hittat. Den blommar också för fullt när allt drag för bina egentligen borde ha varit slut. Jag hoppas att de kan tillgodogöra sig en del nektar i veckan.

 

Kommentera

