Nöje och arbete

Jag var och lämnade balplast på uppsamlingsplatsen i Svartbyn i fredags, det är öppet för inlämning idag också. Det var ett slitigt och skitigt arbete, men snäll karl som skötte det där hjälpte till att lasta av. Som bonus fick jag se den fina odlingen med rågvete, jag visste inte ens att det fanns något sådant.

Det fanns lite tid till färjan, så jag gick till banken för att höra lite hur det fungerar med insättningen av kontanter. Och det som är väldigt bra med Överkalix är att när det för en gångs skull är kö – så kan man fråga trevliga man träffar i kön istället, sådana som har full koll hur det fungerar. Jag hann förresten bara fem minuter från banken så plingade mobilen – det var ett mail får Loomis att mina kontanter är inne på kontot. Och jag hann till färjan 🙂

Annars var det en jämn blandning med fest, andra sammankomster och jobb i helgen. Byafesten var väldigt trevlig, ett välplanerat väder inte minst. Och kolla in den fina sjalen som Åsa stickat från mitt garn, av våra finullsfår. 100% Boheden alltså.

På tal om fåren börjar det bli slut på betessäsongen, gräset växer också sakta på grund av torkan som är nu. Det känns som om det ska bli trevligt när djuren är installade, men det är mycket kvar tills dess; fler flyttningar, mer stängslande (nu är det vattnet som sjunker och stängsel ska rullas ut), oron för jakten och alla jakthundar, fler parasitprover, ihopsamling till slakt, kontakter med slakteriet och kunder, skinnhantering.

Kommentera

