Av en höna….

……blir det en fjäder eller oftast tvärtom. Om vi tänker efter lär vi känna oss själva.

Jag blippade ihop det här med mobilen innan jag steg upp (typisk mobiltext, finns en del att önska av språket), efter att kollat på denna länk som en på Facebook delat:

”Varför är det här viktigt för dig” är ett citat som fastnat under morgonens omvärldsanalys. Exemplet handlar om hur en lärare tilltalar en elev som uttrycker åsikter som är ex homofobiska eller emot islam.

Men det kan appliceras i många sammanhang. Ett sätt att föra dialog, jag är som imponerad över att det finns folk, lärare och andra som har det tålamodet. När jag fick höra höra rykten om flyktingarna som (kanske) ska bo på hotellet – blir jag bara irriterad över att folk hittar på saker. Men nu har jag lärt mig att man ska istället fråga varför det är så viktigt för folk att diskutera det här som man inte har fakta om. Fast lite sent är det för mig att få tålamod mittiallt. Eh, mina egna barn blir nog oroliga om jag ändrar på personligheten, de kommer säkert ihåg allihopa när jag kastade en limpskiva på en som sa en rasistisk sak en gång. Till mitt försvar måste jag säga att jag vanligtvis inte kastar limpa på folk. Och så är det väl tur att bättre lämpade än mig blir lärare.

Men åter till ”varför är det här så viktigt för dig”. Ja varför är det så viktigt att leta fel på allt mellan himmel och jord. En sak är om man har fakta, men mycket är subjektiva upplevelser, eller tyckande, hotellmaten är bra – eller så är den dålig. Likaså med schemasystemet på kommunen, himmel eller helvete. Folk upplever saker olika. Men. Jag gillar fakta. För folk tycker mycket om saker vare sig det är sant eller inte. Av någon anledning är det viktigt för dem att engagera sig i en specifik fråga. Själv har jag inte tid att tycka om det jag inget vet. Har alldeles för mycket med all fakta och väldigt konkreta saker i vardagen. Nu är det dag, nu kör vi.

Kommentera

