Omkring idrotten

Jag såg slutet på dokumentären om hockeyspelarna från Sovjet häromkvällen. Det var intressant, synd att jag missade början. Sovjetspelarna var ju ärkefiender till svenskarna på den tiden det begav sig, och på den tiden jag var hockeyintresserad. Men hade jag vetat hur de verkligen hade det, hade jag nog tyckt synd om och hejat på dem.

Jesus vilket samhälle. Samtidigt förstår man mer av ryssar idag. Ja, de har haft demokrati bra länge nu, men de fullvuxna är uppväxta i det där samhället, och i det som kom efteråt när många bara roffade åt sig.

Till och med hockeyspelarna berövades initiativförmågan, men det verkade ordna sig för dem. Den sorgsne Fetisov, som valde att gå sin egen väg, blev idrottsminister under några år efter han spelat i NHL.

På tal om sorgsna idrottstjärnor från öststaterna, så kom jag att tänka på underbarnet Nadja Comaneci. Vi hjulade och stod på händer på vår lutande gräsmatta i Grelsbyn, och lekte att vi var Nadja. Det var nog en himla tur att vi inte var hon. Vad tänkte de på kommunisterna, när det var så viktigt att skapa propaganda med bland annat idrotten. Så viktigt att man i stort sett kunde ta barn som slavar för att träna upp. Inte såg de glada ut.

På tal om min bild att idrott ska vara roligt, jag berättade för en bekant häromdagen att jag blir som glad och på hugget av att se en boll. Jag hittade nyligen en fotboll på gården, en liten barnboll typ 4:ans som förmodligen kommit från mitt gamla hus. Direkt så är jag tvungen att dribbla och skjuta lite, samma var det senast jag såg en boll – det var på byafesten. Jag vill som springa och skutta av åsynen av bollar. ”Du är som en hund” sa min bekante. Jo, precis, som en valp.

Jag borde börja använda bollar mer, för tänk att man kan bli så där alert trots knä där de flesta delar är havererade, axlar och rygg som är stela och inflammation i ryggen sedan flera månader. Egentligen kan jag inte springa för att det tar ont i ryggen. Ja, om jag inte har får eller en boll att jaga.

Kommentera

