Yrkesskicklighet

Det är så här, folk blir upprörda när de får påpekande om skrivfel. Det gör absolut inget att lekmän skriver grammatiska fel, luddigt etc. Bara ingen tror att det är jag som skrivit dem. Jag vill bara stå för de fel jag skriver själv.

Jag håller på att bygga om fårhuset i veckan bland många saker. Jag flyttar inredning från gamla fårhuset och skruvar upp, sedan ska jag bygga ett foderbord. En sak är säker, jag kan bygga ganska bra, jag har bland annat varit med och byggt hela fårhuset utom taket. Men jag tror inte i min vildaste fantasi att jag är vare sig skickligare, snabbare eller starkare än en byggnadsarbetare. Jag skulle inte bli det minsta förnärmad om någon sa att en byggnadsarbetare hade gjort det där bättre, eller åtminstone fortare. Men inte billigare, för jag har begagnade skivor, spikar och skruvar.

Så jämför nu, om en byggfirma på orten som Anderssons, Nybergs, TI’s eller någon annan bygger ett nytt hus. Det blir bra, som nya hus är. Men så sa jag att jag bygger badrummet själv. Och så blir det jäkligt dåligt, snett och vint och otätt med påföljande vattenskada. Och folk trodde att firman byggt hela huset, nog skulle de fundera på innan de anlitade den firman som gör sådana grava fel.

Så är det för mig om någon tror jag skrivit fel som någon annan gjort. Självklart.

Vad folk också tror, det är att det är bara att skriva. De har inte en aning om att en text på exempelvis ynka 1000 tecken kan skrivas på 700 olika sätt. Så man väljer; om vad man skriver och stil för det första – och sedan väljer man allt annat.

Folk med bara grundskola kan vara bra på att formulera sig i skrift. Men är man utbildad på eftergymnasial nivå kan man mer.

En byggnadsarbetare som utbildar sig till byggingenjör lär sig också mer saker. Men hon kan också lära sig mer praktiska saker genom att bygga mer.

Det jag kan bli less på är bildningsförakt. De jag beundrar är skickliga yrkesutövare som lär sig nya saker hela tiden, spelar roll om de är undersköterskor, rörmokare, läkare, kommuntjänstemän eller bönder. Man behöver inte gå på universitet om man inte vill, men man kan lära sig nya saker ändå. Jag har jobbat i vården med folk som vägrade att gå kurser och fortbilda sig, för att det var så löjligt. Stolpskott. Nä, ingen kreativ miljö där inte. På andra ställen i vården ville folk lära sig och göra nya saker. Där var det roligare, för det är ju himla roligt i vården. Överhuvudtaget är det roligare att utveckla sig inom alla områden.

Kommentera

