De som är där uppe

Det har varit en helg när vi kommit ihåg att vi är förgängliga. Annas begravning var i fredags, hon blev nära 92 år. Anna har alltid funnits i utkanten av mitt liv, först som granne till Anna-Karins familj i Svartberget. Sedan som kompisen Roberts mormor innan hon blev Stures moster. En rejäl kvinna, som hängde med till slutet. På bilden åker hon raggarbil.

Som vanligt var det en riktig överkalixbegravning, förutom släkt var folket från Svartträsk/Svartberget nästan mangrant representerade. Bilar stannar för begravningståget, de som är i jobb och säkert har bråttom också.

Vi har också varit och besökt Åsa i Tansjärv som slutligen fått besked om att sonen Andreas är död. Tråkigt om än inte oväntat, och mer än tråkigt att det ska gå så med en relativt ung man.

Det är 20 september idag, så det hade dessutom varit Ann-Christins 60-årsdag. Vi var upp på graven med en blomma. Det har väl med åldern att göra att man saknar många som funnits. Jag tänker mycket på Ann-Christin när jag vandrar här runt i hagarna vid husen.

Och så tänker jag på min syster Lena också, de var så intresserade av mina projekt. Som mina fans hann de inte se att det blev någorlunda färdigt. Det känns trist att de inte fick bli pensionärer. Jag tror det hade älskat att hålla på med fåren om det hade varit friska och lediga.

Förutom all förgänglighet har det varit en lugn helg. Äntligen. Skönt att nästan alla lamm är installade. Vi har också äntligen varit och handlat getost i Bondersbyn hos Kalix ost. Och så städade vi tvättstugan för första gången sedan  februari. Det var kul, och det behövdes…..ja att sortera alla spikar och märlor vi fiskat upp ur tvättmaskinen.

 

 

Kommentera

