Mör och ledbruten…

…..efter fårklippningen. Och så ringer Madlén mittiallt, alla fåren står borta på stora ängen. Panik.

Jag sprang förbi fårhuset och tog med kraftfoder, då såg jag att det var gruppen med mest stora tackor som var försvunnen – grinden var öppen och så hade jag lämnat uppe stora portarna.

De var vid vägen vid ladan, och de kom när jag ropade och skramlade med kraftfodret. Det är fördelen med får. Om en är lättlurad och kommer, så kommer alla. Vi gick hemåt, när jag hunnit halvvägs vände jag mig om och såg att någon oklippt är med. Det var då jag fattade att baggarna också var i flocken, då vänder man inte gärna ryggen till. Fast de hade ju fullt upp att umgås med tackorna.

Jag gick bara rätt in i fårhuset och alla kom med i fållan. Så fångade jag först de stora baggarna en och en i en strypsnara. De var väl inte jätteglada att komma med, men de är lätta att ha att göra med – kort grimskaft gäller. Den stora baggen väger säkert över hundra kilo, jag hann tänka att han kanske dödar mig. Fast han är ju snäll, men det ska man absolut inte lite på. Sist tog jag de fyra små baggarna, de var också väldigt intresserade att nosa på tackorna, men de får de göra i bagghimlen, stackarna.

Allt hade börjat med att stora baggarna rivit en grind till sin fålla, och så rivit tackornas avspärrning. Så få se nu om vi får några lamm om fem månader.

Pigg blev jag, det är hälsosamt att få upp pulsen 🙂

Tack Madlén!

2 reaktioner på ”Mör och ledbruten…

  1. Varse’go=).

    Det är det vi har grannar till; att hjälpa varann <3.

    Fåren såg lite vilsna ut när jag stannade till med cykeln och frågade dem vart de var på väg…?=). Jaha, sa jag, här är inget stängsel, har ni smitit?

    Nå, skämt åsido, bra att det ordnade sig.

    Nu såg jag tydligt hur flockiga de är.

    Ve håres och sönes!

    • ordvinden08 skriver:

      Haha, tur jag var hemma. Tackorna skulle man gott kunna släppa på byn. Det var bara det där med baggarna… Få se hur många lamm vi får på fem månader 🙂

Kommentera

