Olika får

Det är så kul med fårbönder, det finns många olika strategier för vilken riktning man tar. Jag har finullsfår, och säljer både kött, skinn och ull. Jag har min ras mycket för ullen, inte för att det är så jättestor lönsamhet, men ändå lite. Och garnet är slut nu igen, det är mjukast av svenska lantrasgarner. Ullnörd, och trevliga får, gammal lantras = Svensk finullsfår.

Jag har väl jämn förtjänst mellan kött och skinn.

En del satsar på skinnförsäljning, dit hör väl gotlandsfåruppfödarna i stort. Köttet säljs också såklart.

Och så förfinar en del av dem själva aveln, som Anna-Carin Sundqvist i Avan. Vilken storslam hon tog på baggaktionen i år!

Sedan finns de som satsar bara på köttproduktion, de är nog i majoritet. Och lite avis blir man på slakvikterna, speciellt ett sådant här skitår. Överlag har alla mina slaktlamm varit små, det är stor skillnad mot förra året. Jag skulle tro det beror på kall, blöt och sen vår och regnig sommar. Så det är samma som med biodlingen, det kan bara bli bättre nästa år. Men alltid blir det något, små lamm är också goda, men mindre förtjänst.

DSC_0257

Finingarna som bodde på Hultet i sommar!

Kommentera

