Köttpriser och smak

Det pågår en intressant köttdiskussion i stora fårgruppen på Facebook. Om hur smaken på lamm varierar mellan uppfödning, årstid för lamning, ålder för slakt och inte minst ras.

Jag har sålt alla mina lammlådor i helgen, lokalt lammkött är väldigt lättsålt. Det är klart att folk uppskattar närproducerat och lamm som fått gå ute på naturbete hela sommaren. Alla är nöjda och glada. Just i år var lammen överlag små, de är alltid mindre än köttras förstås. Man har i och för sig inte lantras för att få störst slaktkroppar. Därför känns det kul när man läser att många föredrar smaken på lantrasfåren.

Själv har jag inte jämfört smaken, kanske borde vi ha en köttprovning. Det jag kan säga är att våra lamm är väldigt goda. Och de flesta kunder har inget emot att de är små, men det ger förstås mindre förtjänst. En sak vet jag i alla fall, när jag kom hem med köttlådorna i fredags tog vi själva den allra minsta – den som är skämmigt att sälja. Vi åt de små lammkotletterna och de var mycket goda. Det är kanske så, liten men naggande god.

Så kunden som betalar per kilo, får väl i och för sig procentuellt mer ben, fast gott kött. Jag å andra sidan får färre kilon ett sådan här år med dåligt väder/förutsättningar. Det blir mindre förtjänst i och med att ett lamm kostar lika mycket att slakta och stycka oavsett vikt.

Kanske ska vi marknadsföra köttet ännu mer – att de är av lantras. Och hotad lantras dessutom. Samma som man gör med skinnen och ullen. De är exklusiva, de är från Sveriges mest finfibriga ras – lantras finull.

wpid-wp-1436026285017.jpeg

Kommentera

