Hantverk förenar

Jag hade lite semester i lördags, och åkte till hantverksdagen i Tärendö med spinnrocken. Men som svägerskan sa, jag har som det heter nu för tiden varit och ”promotat” mina produkter. Det lyckades väl, får jag säga. Jag har skapat lite intresse för både ullen och skinnen (de nya kommer i mitten på november).

Det var en himla trevlig dag, som Anita Kalla på ICA Torget ordnat. Hon fixade till och med buss så de syrianska flyktingarna från Erkheikki kunde komma. Vilken energi människan har. Många av dem var dessutom genuint intresserad av hantverk, det är så bland alla grupper av människor. En man som kunde bra engelska och verkade bevandrad i historia sa att de hittat sländor i Syrien som är från 3500 före kristus. Jo, jag vet att de är bland jorden äldsta verktyg. Mannen var imponerad över min slända jag hade med, och att jag dessutom visste hur man använde den.

Jag träffade mycket folk bland hantverkare också, bland annat ska Karin Vasara sy en mössa av mitt lammskinn. Det blir spännande. Jag har tänkt göra det själv i flera år. Men först måste man ha mönster, ”Jo det är det som är grejen”, menade Karin. Det blir bra, det finns folk som livnär sig på att sy, och jag har väldigt mycket annat att göra.

Och så lyssnade jag till den fantastiska föreläsaren och vävaren Annika Ekdahl.

Söndagen – nå nu blir det här som en dagbok – tillbringade jag med fåren. På dagen klippte jag de tre lamm som är kvar, verkade ungtackornas klövar och avmaskade dessa också. Jag var på kvällen  och gjorde intervju med riktigt bra intervjuobjekt, och dessutom supertrevliga. Så det är det som jag egentligen ska göra nu – skriva!

Kommentera

