Filosofi

Jag funderar på det här med yrkesskicklighet eller ska man kalla det viljan att göra ett bra jobb. För oavsett hur skicklig du är så måste ju viljan att göra ett bra jobb finnas. Skulle det inte bara vara lätt om folk gjorde sina jobb, med de resurser man har – än att hitta andra orsaker till varför de inte gör det. Det är i så fall en fråga för en filosofikurs, och det är det få som får betalt för av samhället idag, det är väl någon universitetslektor eller liknande.

Som exempel så behandlar vårdpersonal våldtäktsoffer oavsett om den skadade var ute sent på kvällen, de behandlar också våldtäktsmannen om någon råkar sopa till honom i huvudet. Är det halt så sandar man oavsett vad som står i körkortsboken. Man lagar bra mat åt en kund oavsett vilket parti han röstar på. Man låter som journalist folk säga sin mening, man tycker inget själv.

En del har det naturligt, det där att vara serviceminded och göra sitt jobb. Som en jag nyligen gjorde en intervju med, som jobbat i skogen i 50 år, och som på senare år fått in en fot i servicebranschen; ”Man måste komma ihåg att se alla och behandla dem lika, folk känner om det inte är äkta”. Somliga fattar direkt.

Som sagt, det är kul med folk som gör sitt jobb, gör snälla saker, säger snälla saker, inte skyller på andra eller letar syndabockar. Är proffs med andra ord. Speciellt offentliganställda borde leka att de var egna företagare då och då, och blev utan lön om de förargade kunderna.

 

2 reaktioner på ”Filosofi

  1. Min livsfilosofi. Nå, det var väl å ta i=). Min och min, men jag försöker vara proffs i medmänsklighet, visa empati eller bara vara människa=).

    Låt oss ta tillvaron, ja själva livet som exempel. Om tillvaron är enbart svart och vit tror jag inte; antingen bra eller dålig – njae, nog finns det en hel del nyanser i allt. Och aspekter. Det vet jag=). Utan att ha gjort några egna vetenskapliga underökningar om det själv. Jag vet av erfarenhet att tillvaron inte är bara svart eller vit. Jag har ju levt i både i både med – och motgång. En erfarenhet. Typ.

    Farsan hade svårt att se nyanser. Det var svart eller vitt. Politiskt. Rött eller grönt. Det var borgarna och sossarna. Någons fel måste det ju vara. Typ.

    Men – min livsfilosofi – jag gillar ämnet – är ungefär så här, kort och koncist i följande tre punkter:

    För det första att leva som man (jag) lär.
    För det andra ska man (jag) inte kasta sten i glashus när man (jag själv) sitter där.
    För det tredje gör dig inte till och hyckla. Alltså; menas inte var nå’ mer än vad du är. Typ.

    För övrigt så ekar min klassföreståndares, från högstadiet, ord i mitt huvud fortfarande. Jag hör de tre orden varje gång jag ställs inför något val jag ska göra eller när jag bara ska vara tyst, ja, i situationer förknippade med etik och moral.

    De tre orden som följt mig genom åren och som format mig till den människa jag är idag är: ansvar, hänsyn och omdöme.

    Utifrån de tre orden filosoferar jag dagligen, ständigt och överallt. Det pågår en ständig reflektion i mitt huvud som skapar min alldeles egna livsfilosofi. Det svarta blandas med det vita och en mängd olika gråa nyanser uppstår. I de gråa nyanserna finns alla regnbågens färger. Min livsfilosofi och insikt i livet är att den enda jag kan förändra är mig själv och livet är en dynamisk och föränderlig process. Oavsett politisk åskådning.

    Nå, det här blev en paus i examensarbetet. Nu vidare till det livslånga lärandet.

    Ve sönes!

    Ps. har du läst boken; Sofies värld? Ds.

    • ordvinden08 skriver:

      Jag såg faktiskt Sofies Värld i bokhyllan häromdagen, borde uppdatera – minns inte mycket, men har så dåligt med tid att läsa just nu – eller prioriterar annat.

      Vad jag funderat på, att speciellt kvinnor har svårt med andra kvinnors ”framgångar”. Och att vissa tror att andra gör saker för att framhäva sig själv och vill ”hamna i rampljuset”. Förmodligen så har de något fel i självkänslan, och dömer andra efter sig själv. Det finns det för övrigt psykologiska studier om. Personligen skiter jag i att vara i rampljuset, är lika gärna i fårhuset. Jag vill bara att saker ska funka, kommunen ska utvecklas och saker och ting ska förbättras. Och jag själv ska kunna försörja mig med något som gör mig tillfreds.

      Lycka till med examensarbetet Madde!

Kommentera

