Om attraktivitet med mera

Jag tog paus i jobbet för en samverkansdag, med projektet Besökslandet igår. Det var både roligt och trist:

Kul och intressant:

Träffat Håkan, Anita med flera. Och så visade de mig appen Talking Tom for Messenger. Jag skrattade så jag fick förträngningar i lungorna. Jag råkades fortsätta med den på morgon, fast jag har jäkligt mycket att göra. Men det är liksom en utvärdering av gårdagen. Jaja, kul att träffas, jag kom ihåg hur det var att ha arbetskamrater.

Jag gillade föreläsaren Ola Granholm från Orsa. Dels sa han han mycket som jag sagt jämnt. Som att det inte är anställdas antal som spelar roll, mer vad de gör. Och att man gör det bästa utifrån de resurser man har. Han sa också i inledningen att en hemsida om Överkalix ska innehålla informationen att polcirkeln går genom kommunen. Det är exotiskt. Jag har gjort denna om Hantverksveckan. Jag gjorde den på några timmar, utan basala webbkunskaper. Nog står det precis det på första sidan.

Jag berättade också åt föreläsaren att jag övernattat i Orsa i höstas på grund av att jag var på väg till något så nördigt som Ull-SM. Så han berättade det åt de andra, att man aldrig ska underskatta nördar och eldsjälar när det gäller besöksnäring – Det mest lyckade evenemanget i Leksands hockeyarena är en vävmässa med 7-8000 besökare.

Så med andra ord, jag blev bekräftad, om fler andra saker också. Och så var det bra att han drog exempel från liknande kommuner som Överkalix, där man klarat att vända negativ utveckling.

God mat – tack Brännvalls – och gott sällskap.

Kul att träffa de företagare och företagsorganisationer som var där.

Inte så kul:

Att träffa de som är negativa, Överkalix är visst omtalat för att det alltid är 30°c kallt, plus att orten hörs ha allmänt dåligt rykte. Jaså, säger jag bara.

Det ger inte mycket att diskutera attraktivitet och företagande med de som inget vet. Jag vill göra andra saker när jag sitter och förlorar inkomst och arbetstid.

Jag vill använda tiden till fakta och positivism, när jag är ”ledig” = utan lön. Eller till seriösa saker som Talking Tom.

Jag vill inte ens om jag har lön sitta och höra på svammel om att man ska dela saker på Facebook av folk som bara gör det åt dem de som de inte är sur åt. Och, sådant andra gör = klubben för inbördes beundran. Egon som inte i sin fantasi kan tro att det faktiskt finns folk som vill ortens bästa, utan att få direkt vinning för egen del.

Sammanfattning:

Rådet jag tidigare fått att hålla mig borta från negativism och drama, är väldigt bra.

Och så ni andra jag håller mig borta från, ni som jag inte haft tid med sedan typ förra vintern, ni behöver inte vara negativa och dramaqueens. Jag ska snart ha tid med er.

En reaktion på ”Om attraktivitet med mera

  1. Malin K skriver:

    En sund inställning att hålla sig borta från drama och negativa personer och sfärer. Så mycket som möjligt.

Kommentera

