Varierande

Många dagar är verkligen skiftande, det blir inte tråkigt. Jag tänker då och då på en fast lön och ett arbete, alltså ett arbete. Och så åker man dit varje dag, och det är jätteroligt. De första månaderna i alla fall, innan jag blir ihjältråkad.

Det finns dagar när det är verkligen splittrat, som måndag och tisdag – när jag sköter leveranser till fårnäringen, rekar på nya skrivjobb och avslutar gamla, renoverar inför julens och nyårets hyresgäster i stugan, fixar med det ideella med de asylsökandet, klämmer in ett politiskt möte, drar upp en väv, och så den dagliga skötseln av fåren – mat, vatten och strö.

Då är det skönt som igår, att bara dra iväg till Korpilombolo på Nattfestivalen och lyssna till Katarina Kieri och Mikael Niemi. Det är så fantastiskt mysigt där och roligt att se de gamla stammisarna. Det är som ett andningshål. Jag ser det som fortbildning, en himla rolig sådan. Bra så jag inte glömmer att jag är litteraturvetare, det är ju faktiskt det jag läst längst av eftergymnasiala. Intressant i alla fall, köpte Kieris nya, måste prioritera läsning.

Hoppas det blir slut på långa kvällsskift.

Så här på sena efter middagen blev jag lat en stund, sen ska vi iväg med baggen, och efter det blir det ett ideellt möte. Men sen, vill jag äta middag och vara ledig. Fast….ska kolla vädret. Ogilla blötsnö, det regnade till och med idag. Men saker är under presenningar, så det klarar sig där ett tag. Om det inte börjar blåsa. Då blir det ingen middag på många timmar än.

Fast jag klagar inte – det är roligt. Roligt. Roligt. Var är skattepengarna, det skulle vara ännu roligare med dem.

Kommentera

