Frihet

Jippi, jag har tagit ett stort steg när det gäller att skippa oavlönat jobb!

Jag skulle gå och lägga mig i sent på lördagkväll, när jag rutinmässig kollade min grupp Anslagstavlan i Bränna. Trött. Och så ser jag en tråd med flera mordhot.

Anslagstavlan är enligt beskrivningen av gruppen en – anslagstavla – samma som en fysisk, man annonser om evenemang, försäljning och sätter in en efterlysning om katter eller skidspår.

De flesta av de nästan 1000 medlemmarna förstod det. Anslagstavlan fyllde en fin funktion, många använde den rutinmässigt. Det var nästan aldrig något svammel, för jag kollade den jämnt.

Jag blev bekymrad på lördagkväll, och eftersom jag skulle lägga mig raderade jag hela tråden och ansåg mig ha rätt att inte ta ett oavlönat nattjobb och vaka över exakt vilka kommentarer som skulle få passera. Inlägget var inte heller vad man vanligtvis sätter upp på en anslagstavla – vilket var kriterierna för gruppen. Det går ju fortfarande för den som vill att sätta upp det ordagrant på konsums riktiga anslagstavla. Eller ringa polisen, så de kan göra en ordentlig undersökning.

Tråden blev raderad och jag skulle sova, men så ser jag i flödet att jag får skit för att jag raderat en tvivelaktig tråd med mordhot. Det kändes för mycket så jag delgav min man hur mycket jobb det är att ha en sådan här grupp.

Han trodde inte sina öron när jag sa hur mycket jag jobbat med gruppen, oavlönat i sex år. Det här var inte första gången jag fick kritik, jag har blivit anklagad för att vara för censur också – med mera. Folk tror på allvar att jag tagit bort trådar med hektiska diskussioner för att jag är av annan åsikt. Kanske dömer man andra efter sig själv, jag vet inte. Men de flesta av de nästan 1000 medlemmarna fattar att anslag, annonser etc försvinner om man gör det till en debattgrupp – och som om det inte skulle finnas platser till debatter på internet.

Det har varit en tid när jag börjat sålla hårdare vad jag ska göra, jag har ingen brist på arbete. Gruppen har nått vägs ände – det är skillnad idag på kommunikation och marknadsföring. Företag har egna kanaler, det finns andra möjligheter med betalannonser. Privata kan göra inlägg offentligt så fler ser. När det gäller censur, så är väl jag i stort den enda i kommunen som har utbildning i tryckfrihet och pressetik. Jag är som sagt utbildad journalist, och jag vet precis allt om hur man refererar till olika kombattanter i sakfrågor – jag skulle inte drömma om annat. Jag vet också skillnaden mellan olika genrer inom olika områden; nyheter kontra reportage med mera. Fast det där är inget jag går och mässar om för gemene människa, jag tänker nog som kloka Stenmark att ”det lönar sig int’ å’ förklar’…..” Och nu var det här ingen debattgrupp. Det var en Anslagstavla. En sådan som finns på byn.

Det har varit mycket nytta och nöje i sex år. Men nu är det vägs ände, nya kommunikationskanaler finnes. Och jag är less på att ta skit. Som i det senaste fallet där folk är sur över att jag inte har kvar trådar med mordhot, alternativt att jag ska sitta hela natten och moderera. Det kanske inte är konstigt att det är på lördagkvällar som folk blir modiga och gräver ur sig.

Så nu har jag lagt tre timmar på att radera alla 1000 medlemmar, tid som jag egentligen skulle ha lagt på bokföringen i mitt företag. Jag lade även tid för att få någon klok att ta över. Men nu har jag fått en ny frihet och frigjort hel del tid till sådant jag gillar. Arbete, 500 intressen och vänner.

Jippiiiii!

Tack alla 98% av den före detta Anslagstavlan i Brännas medlemmar! Det har varit kul och hjälpa privata och företag med information. En stor del i Anslagstavlans idé var att folk utanför kommunen skulle få se hur mycket det faktiskt händer här. En annan del var att hjälpa företag med marknadsföring, många organisationer och företag var stammisar. Sen har jag hjälpt en del genom att radera vissa saker – så världen slipper en tråkig bild av den personen eller företaget. Men de har varit i en absolut minoritet. Nu går vi vidare Överkalix 🙂

Kommentera

