70-talshistoria

Jag är ju ett fan av Leif GW Persson, är det något jag uppskattar är det folk som är raka. Så jag har sett de två avsnitten av dokumentären om honom som gått under julhelgen. När det begav sig, med geijer-affären till exempel, var jag barn. Så av förståeliga skäl följde jag inte med speciellt mycket då. Leif säger att han förlorade förtroendet för politiker då, eller rättare sagt vissa politiker.

Jag växte som sagt upp på 1970-talet och blev vuxen efteråt, och jag tycker att det är konstigt att det varit så tyst om detta hur politikerna med Palme i spetsen slog ifrån sig och sättet det gjorde det på. Och nu efter dokumentären tycker jag inte heller att det är någon som pratar om Leif Perssons kritik av Palme, han verkar helig, det är alldeles tyst – eller så följer jag inte med.

Inte för att jag är speciellt förvånad över vad Palme kallade Leif GW Persson, för det minns jag från barndomen att han kallade politiska motståndare för hjärnskadade och så. Farsan var inte speciellt glad åt Palme heller, statsministern drev ju hårt frågan om att Kalix älv skulle byggas ut. Så jag har inte haft någon helgonbild av Palme. Men vad jag undrar över är varför det är så tyst.

Här kom ni kolla på filmen ”Kampen om älven” förresten. 11.20 in i filmen finns när pappa Tore och en stor del av befolkningen tog emot Palme utanför gamla hotell Laxen i Bränna. Jaja, det var bara lite funderingar jag har om historien, från Leif GW till Kalixälven och 1970-talet. Här är andra avsnittet av ”Min klassresa”, dokumentären om Persson. Han vände utfrysningen till något positivt, så fast han Persson höll på stryka med så gick det bra till slut.

Skärmavbild 2016-01-07 kl. 10.52.22

Kommentera

