Några av morgonens tankar

Dömer du människor utifrån utseende, eller varifrån de kommer? På allvar, tänk efter.

Det som gör oss till civiliserade människor är att vi tänker efter, för vi är till viss del förprogrammerade att vara på vår vakt om vi exempelvis som ensamma möter 12 vuxna hultare i skymningen här på landsvägen. Vi kategoriserar dem, som fåren mina gör med folk, vem är de? Hur många? Kan de vara farliga? Ska vi springa? Fåren mina är fega typer, de springer först – tänker inte så värst mycket. Jag ber i förväg om ursäkt till hultarna för exemplet, det finns inte heller 12 fullvuxna. De skulle behöva lite invandring.

Nä vi tänker efter. Gör man det enkelt för sig och dömer folk efter hårfärg, ja fan det är tufft när man kan byta hårfärg varje dag, då är man nära R-ordet.

Och detta med att folk som är emot främmande precis där de bor eller vistas. Det är inget nytt. Jag vet inte hur många boenden för funktionshindrade och psykiskt sjuka som folk protesterat mot i Sverige det senaste decenniet. Hemmet och familjen är fortfarande, förmodar jag, den farligast platsen för åtminstone kvinnor och barn.

Mitt råd är att alla borde döma och bedöma folk utefter vad de faktiskt gör och säger.

Det försöker jag, och jag funderar en del hur det nu kan bli mer och mer legitimt att säga hur de där utlänningarna är eller hur samerna är. Jo men precis de är likadana allihopa. Eller hur. Satan så korkat. Precis som om gyljarna eller bohedarna vore likadana.

Nå hur som helst, energin min behöver jag till att skapa positiva saker, som ex skrapa ihop till någon slags lön. Jag är trött på att höra på folk som inte går att föra ett resonemang med, till och med sitter och gapar på möten och i det offentliga rummet, och inte kan acceptera att alla inte tycker lika.

Sedan är det en annan sak om folk är oroliga över förändringar, det är vanligt att folk är. Då måste man använda sitt förnuft och diskutera och göra en bedömning av läget.

Ha en bra dag alla!

2 reaktioner på ”Några av morgonens tankar

  1. Hej,
    på tal om att döma andra. Jag och min familj flyttade till Överkalix och Bränna 1976. Till ett nybyggt Poxkroken och toppmoderna lägenheter med fläkt i köket, vädringsluckor och linoleumgolv.

    Nå, jag skulle fylla tio år och dessförinnan hade jag hunnit bo på många ställen. I myndigheternas arkiv har jag kunnat läsa hur bland annat grannar ville ha bort oss från lägenheten på Poxkroken. Vi var inte en familj som alla andra. Vi belastade samhället. Jag fick höra att jag var en satans alkoholistunge och ett jävla psykfall.

    Av både vuxna och barn.

    Det gjorde mest ont att höra sådant av vuxna.

    Förändringar kan förvandla människor till det sämre.

    Sunt förnuft räcker långt – men vems sunda förnuft ska gälla? På tal om bildning.

    Det är fyrtio år sedan som vi flyttade in på Björnstigen. I en trea. Huset finns kvar.

    Det gör även minnena.

    Jag tänker att jag aldrig ska göra så mot någon som jag och min familj blev bemötta. Aldrig döma någon. Vi var en familj på flykt. En trasig familj. En familj som behövde hjälp på många olika sätt.

    Det är aldrig barnens fel.

    Den enda man (jag, du, vi) kan förändra är sig själv. Det är där all förändring börjar. Hos sig själv.

    ”Om det var jag? Hur skulle jag känna mig då…?”

    Mer empati åt folket och vi får en bättre värld.

    Madde

    Ps. Har du läst Lille prinsen? (Antoine de Saint-Exupéry). Om inte – gör det! Mycket fin bok. Ds.

    • ordvinden08 skriver:

      Hej, jo jag har läst Lille prinsen och på gatan i Paris fanns det affischer med honom som jag ångrar att jag inte köpte. En av mina favoritböcker.

      Jo det är huvudet på spiken det du skriver om hur folk inte ville ha er boende på det nya fina området. Sattaidioter, grannarna alltså. Sånt där folk har alltid funnits. Tokgrannar. De som ska boa in sig och vara trygga, men de kan ju inte vara så harmoniska om de inte står ut med det som inte riktigt passar in i ramen.

Kommentera

