Kompetens

Jag har nu tittat på inslaget från SVT Norrbotten och tycker den där tvåminuters är rätt bra, och jag har inte ändrat uppfattning från igår – det skulle behövas en kompetent person med utbildning som ex kultursekreterare. Och Mikael har rätt i att en nämnd skulle lyfta kulturfrågan. Men viktigast är ändå en anställd.

Personligen jobbar jag mer med kultur som jobb än som ideellt arbete – jag fan, tyvärr kan det ideella ta över enstaka dagar. Och även om det behövs någon som samordnar alla ideella, stöttar och informerar med mera – så är det nog mer som lönearbetare jag hade behövt ett bollplank.

För säga vad man vill om bofast kultur på proffsnivå i vår bygd, ja att den är sparsam. Av utbildat folk finns det bibliotekarien som även har kultursamordning i jobbet, sedan finns det väl en musiklärare och någon enstaka till. Och av utbildade är det väl jag då som är frilansare. Vi skulle behöva bli fler kulturarbetare, jo vi behöver överlag bli fler av alla sorter här i byn.

En kultursekreterare vore toppen. Men eftersom inte kompetensen finns på byn så vet ingen vad som fattas. Och det är inte bara lekmannapolitiker som bortser från bildning, det genomsyrar även media mer och mer. Konstigt nog, de om några borde veta att ord och bild kräver…..kompetens.

Kommentera

