Får och annat kulturellt

Det var utbildning på programmet igårkväll, på Hushållningssällskapet i Luleå om de nya djurvälfärdsersättningarna. Klockan var nästan 23 när jag var hemma. Morgonen har också gått i fårens tecken, jag har strött halm och fyllt på mineralerna förutom den vanliga utfodringen. När det gäller utbildningen, så är det mycket saker om fårens hälsa jag redan gör  – det som tillkommer är att göra foderanalyser. Ja och så ska det skrivas ner planer om avel, produktion, utfodring etc. Det kan ju en del tycka är besvärligt – men jag jag inga problem med att skriva en roman om det behövs.

Saker som kan strula till sig är om ett djur dör under hållandeperioden. Hehe, det är många instanser som ska meddelas, det är inte bara att ta fram slaktpistolen. Det ska föras in i Elitlamm, stalljournal (såklart), den här nya ersättningen, hotade husdjursraser och inte minst ska kadavertransport bokas, sen blir det förflyttningsregistret. Ni fattar att det är enklast att hålla djuren vid liv. Jag skämtade om att jag ska göra en checklista – men det tror jag faktiskt att jag ska göra. För det är ju inte det enda som rör sig i huvudet mitt, det här med fåren.

Förmiddagen har också gått åt till planering av Vantfestivalen i helgen, planering av studieresa även det uppåt Tornedalen samt inbokning av litteratursamverkansdag. Nä nu ska jag ta itu på allvar med Vantfestivalen, det drar ihop sig, och förmiddagen är inte slut.

Kommentera

