Respekt

 

Jag har också funderat på det här med racism och orsaker till denna på sistone, när man hör vilka åsikter en del har. Ja till och med unga människor som är homofober – inte ens 80-åringar jag umgås med har sådana åsikter. Jag funderar mycket på varför en del är så hatiska mot eritreaner, samer, homosexuella, you name it.

Det jag kommit fram till är att mycket måste komma hemifrån. Jag hörde aldrig mina föräldrar, mormor, mina äldre syskon eller någon i min närhet som uttalade sig negativt om folks ursprung och läggning när jag växte upp.

När jag nu ser vilka som är öppet hatiska mot det ena och det andra, ser jag många gånger att det kommer hemifrån. Folk min ålder som gjort det lätt för sig och inte aktivt stått upp för allas lika värde – och varit mer skeptiska mot de som kanske kommer från annat land – somliga av dem har nu vuxna barn som har verkligt extrema åsikter och generaliserar, äh, som är öppet rasistiska i klarspråk. Sedan finns fler grupper, som de med betydande procent misär och stökigt liv – och då är det lätt att hacka på andra.

Bland utbildade är det sällsynt med öppen racism. Man undrar varför.

Eller som min bror sa om varför folk är främlingsfientliga; Det har väl en del med intelligens att göra.

Såklart, det är inte smart att om man driver en rörelse där kommunbefolkningen är kunder, och så uttalar man sig öppet rasistiskt. Ska afghanerna eller samerna fortsätta att handla eller köpa tjänsterna på de ställena då, undrar jag.

Hur fan tänker folk, här har vi fått flera hundra nya invånare, vi som vill öka befolkningen. Många av dem är dessutom färdigutbildade, och lär sig kanske bättre svenska på ett år eller två än genomsnittsinvånaren med inte alltför lysande betyg från högstadiet som främsta studiemerit.

Jag måste säga att jag har svårt att känna respekt för de som dömer ut hela grupper efter härkomst, läggning etc.

 

 

Kommentera

