Som folk

Jag har varit en snabbkoll i fårhuset vid sextiden, bara för att kolla att ingen lamning är på gång innan den stora utfodringen. Det enda som var alarmerande var att ett stort fett flera dagar gammalt lamm tagit sig in i fållan med den nylammade och hennes två bagglamm för att tjuvdia. Det är inte bra om den hinner fara med råmjölken som är livsviktigt för de nyfödda.

Jaja, det är svårt att få lamm att vara som folk. Det är nog svårt att få folk att vara som folk.

På morgon funderar jag på det här med kön, om vi är olika. Ja biologiskt är vi olika och socialt har vi väl lärt oss sätt att bete oss. Men har det med kön att göra? Jag tänker just på begreppet ”kärringar” och då inte gulliga små påskkärringar. Utan mer elaka kärringar eller satkärringar.

Är kvinnor som exempelvis passerat klimakteriet elakare än andra, har det ett annat sätt? Nä, naturligtvis inte, elakhet har inte med ålder att göra. Jag känner flera 85-åriga kvinnor som är positiva och försöker se något bra i andra och andras handlingar.

De där som då ser och tolkar allt som dåligt, och som dessutom hittar på elakheter – de som hittar en mening i sitt liv med att förfölja och hitta fel i det andra gör? Har det med kön att göra? Finns det lika många elaka gubbar? Jo det finns nog en del.

Visserligen har jag läst utvecklingspsykologi, men jag har inget minnet av den delen. Jag får nog ta fram litteraturen.

Det är ett fenomen det här, att bittra och negativa fokuserar på helst yngre kvinnor. Jag vet att när jag jobbade på ett ställe där vi hade mycket att göra med folk ute i samhället, så dök gnällspikarna upp. Min ännu yngre kollega blev som less på de som ringde och klagade, som när hon annonserat om något kul evenemang. Ibland var det som om de hade ett ringschema om vem som skulle ringa och klaga på någon detalj i annons eller evenemang. Enligt devisen, försöker någon göra något – så försök hitta fel.

En gång när kollegan lade på luren och såg olycklig ut, sa jag: Men kvinnor kanske blir så där i en viss ålder, kanske vi också blir så där. Då sa hon:

– Blir jag så där, skjut mig, skjut mig! 

Och så skrattade vi åt det. Jag brukar tänka på det när det drar ihop sig, att jag fan inte ska hålla på att klaga på vad företrädesvis yngre kvinnor gör. Man ska väl stötta varandra i så fall. Om man alls ska bry sig om vad andra gör privat, i arbetet eller föreningslivet.

Frågan är om fenomenet är könsrelaterat. Finns det lika stor del av gnällgubbar? Jaja, jag får väl ta fram boken om utvecklingspsykologi, men nu kom jag på att den heter ju A Child is Born, det slutar nog där någonstans vid puberteten. Det blir nog den kliniska psykologin, eller den om personlighet, Personality. Alla böcker är ju på engelska, så jag kan bara psykologi på engelska. Ska leta rätt på vad kärring och gubbe heter på engelska.

Nä som sagt, det finns gott om folk som passerat medelåldern som är positiva och inte letar fel. Hoppas att jag får höra till dem. Annars…….skjut mig 😃

Äldre ska ge fan i att fara med råmjölken för de yngre.

Kommentera

