Stressnivån på topp

Jag tycker att det är rätt kul med stress. Men jag är väl inte den bästa att hantera den alltid. Jag hade bokat in ett möte med hemslöjdsgruppen till vårt Handkraft igår, och planerat det innan med Sture som kom och avlöste mig i fårhuset. Jag skulle bara ta en sista koll innan jag åkte med halvfyra-färjan. Och i fårhuset stod två nyfödda lamm. Men det var lugnt, jag satte dem i box med tackan och gav mat, kraftfoder och vatten. Just denna tacka sparade jag i experimentsyfte, för att hon stötte bort sitt ena lamm förra året. Nu är hon en exemplariskt mor. Jag tror att de känner på sig att det är något fel på lammen ibland, eller om de inte orkar fysiskt med mer än en. I år är tackorna i toppform med bra lamningar och pigga lamm överlag. Hittills.

Jag åkte på mötet, träffade först norrbottensgruppen i ett par timmar innan alla andra kom. Vi är alla inne på det fenomenala med slöjd i integrationssyfte. Det kom sedan många kvinnor, det kommer fler hela tiden och det är ju roligt. Eftersom hemslöjdskonsulenten och representanten från Sameslöjdsstiftelsen och Norrbottens läns hemslöjdsförening skulle informera hade vi tolk till dari/persiska och från engelska till arabiska. Det var toppen att Manegeh och Aida kunde göra det, det är lite lättare med kommunikationen. Nu fick invandrarkvinnorna också fråga och säga saker mer ordentligt. Så sa en av de nya kvinnorna; ”vi är så tacksamma för att ni ordnar det här för oss så vi får något att göra”. Det var så roligt att höra de orden, fast vi har ju sett att alla är glada och att de är positiva tidigare. Jag sa att det är så roligt att ni kommer hit. För det är verkligen roligt.

När vi informerade för fullt, ringde lamningsansvarige där hemma att det var komplikationer. Det var den första i år och typiskt enda gången jag åker bort. Så jag åkte hem med åttafärjan och plockade ut tre jättetrillingar. De hade inte kunnat vända sig rätt när det var för trångt. Men det gick bra. Den första var riktigt medtagen eftersom tackan krystat i minst en och en halv timma, sen så drog jag inte ut den riktigt som man skulle. När alla tre var födda, låg den första fortfarande och jag sa att det kanske är lika bra den dör – den kanske är skadad. Då reste sig lammet upp, det var som om den fattade vad jag sa. Alla trillingar är pigga och den stackars tackan är pigg. Sen lammade en till. Och en till. I säng efter klockan ett. På morgon vid sextiden fick vi ytterligare två lamm. Nio lamm på några timmar plus fyra timmars ideellt arbete och nån timmas sömn där emellan. Sedan hann jag bli satans ond angående en grej också, märker att jag inte är så mild i alla lägen – och det ska man satans inte vara heller utan folk får visa respekt för mig och det jag gör och inse att jag inte hinner med svammel.

Men jag märker att jag inte riktigt prioriterar all information, traktoransvarige sa att någon skulle komma med sexfärjan. Jag fick i min hjärna ihop det till traktorreparatören. Men det var leveransen från Lantmännen som kom med lastbil. Haha, så det kan bli. Det är ju jag som är Lantmännenansvarig, men gåbens mobilnummer ligger väl kvar i deras register.Det där med traktorn var en önskedröm. Jag tänker mer och mer hur jag ska få något av barnen att borga för ett traktorlån åt mig.

Jag har idag en ungtacka som inte rikigt förstår var de där lammen kommit ifrån och vem som ska ta rätt på dem. Så nu ska jag träna mig på att vara mild. Lugn, mild och ha tålamod. Det är då jag brukar ringa jourhavande gubbe, kanske kan han ta en semesterdag månne?

 

Kommentera

