Rast

Jag och fotografen fortsätter med projektansökningar, jag tror att det blir bra. Det hoppas jag, för ju mer tid man lägger ju mer tid och pengar tar det från resten av näringen.

Har varit strukturerad på förmiddagen och fått mycket gjort, inklusive får – där har jag bara gjort det nödvändigaste. Nu sitter jag i lunchtid och funderar på till vilka jag ska ringa nästa samtal. Lunch, då blir det till företagarna, de kan svara under lunchen. Och de kan svara under helgen. Och de kan svara under juli.

Imorgon blir det fortsatta ansökningar och så något helt annat; parasitprover. Få då se om det blir någon färja när jag ska och posta dem. Som vanligt är det noga med att de går iväg samma dag. Vi har varit mer eller mindre strandsatta här i byn i en dryg vecka på grund av isläget. Tre mil in till samhället, då åker man inte i onödan.

Helgen har vi tillbringat hemma, förutom en tur till Jockfall. Så här fridfullt som på bilden nedan är det inte, jo ibland, men maj borde vara längre. Två maj vill jag ha, minst.

Vi har i bränt högar med ris på nya betet i helgen, och det var i grevens tid innan vårfloden. Högvatten och storspovar – det är grejer det. Nästan allt bete är under vattnet och nu början även vallen krypa ner i Djupträsket. Men man säger ju att högvatten gödslar grödan.

Jisses jag skulle ju in till bina under lunchen – det här är kanske sista soldagen på ett tag.

image
imageimage

Kommentera

