Hagar och hagar

Denna vecka går till historien som en jäkligt slitig. Jag har gjort hagar, fixat med slaktbil och försäljning och jag åkte till Luleå på kulturmöte på landstingshuset denna vecka också, hann också träffa hemslöjdskonsulenten och mottaga material från Röda korset till vår invandrarslöjd. Men mest var det svett och slit och vandrande bland tuvor och diken.

Det har dessutom blivit varmare och varmare under veckan, tungt med värme när man sliter. Jag har burit stolpar i trä och stolpar i plast, eltråd med mera. Jag har kört cykel och skottsäkra i skogen där det gått, annars har jag handburit – fram och tillbaka. Vi har rekordstora hagar i år. Så stora att fåren ännu inte riktigt fattar att de kan gå så långt, så vi hjälpte dem och vallade in dem en bit vid tillsynen idag.

Ingegerd och Ann-Sofie har varit och hjälpt till med vallning, ja ordinarie vallare Sarah och Jonas också. Ingegerd tränar hunden som är så duktig. Det har varit kaotiskt, tidsoptimist som man är, när de kommit på kvällen har jag fortfarande hållit på att verka klövar och sortera grupperna. Och hagarna har varit hjälpligt färdiga.

Två av tre vallningar hittills har gått jättebra. Den tredje gick åt helsike. Tackorna sprang åt ett annat håll till slut och hamnade hos den stora gruppen öster om byn. Ungtackor utan lamm, jag säger bara, sådana ska man äta upp – i grytan gör de störst nytta. De skulle ha den sjuka tackan med, för att inte hennes lamm ska tjuvdia och smitta de andra tackorna med lamm så de får juverinflammation. Så henne fick vi i alla fall fånga in i inatt; Vi gjorde en extra fålla och jag fick henne till slut, jag kastade mig efter henne och höll medan jag släpade i marken. Det märks att jag har varit volleybollspelare, jag är snabb och inte rädd att kasta sig i backen, hehe. Sedan fick vi fatt på lammen.

Så trött som jag varit idag, är det länge sedan jag varit. Jag sov väldigt illa, eftersom knät värkte så ini helsike, voltarenkräm två gånger inatt. Förutom veckans vandrande och bärande, så sprang  jag ju en del igår.

Positivt då, jo nu är det lördagkväll, ska kolla in syrierna som visst fått en gädda. Och det är otroligt skönt att de flesta får är ute.

2 reaktioner på ”Hagar och hagar

  1. Ops, nu gick det lite tokigt men här kommer det jag skrattade åt. ”Jag ska titta på syrenerna som visst fått en gädda”. 🙂 En kort sekund undrade jag vad det var för syren?

Kommentera

