Språkvård

Det finns bokstäver jag inte tycker om, eller rättare sagt förekomsten av dem och hur de är placerade.

Jag avskyr verkligen klyschor och annat svammel; Nisse slog upp portarna till sitt nya företag, säger Eulalia glatt. För att inte tala om Nisse startade upp sin frisering. Och så vidare i all oändlighet. Jag kan inte läsa sånt där utan att bli irriterad, så då slutar jag läsa – svårare är det inte.

Det finns gott om tidningar med utbildade och/eller kunniga skribenter, det har i stort sett alla tidningar.

Hemfaller jag åt sådant där språk, säg åt mig. Även på denna slarvblogg, där jag många gånger sitter med mobilen och uppdaterar.

Jag gillar mer att hitta på nya ord än att härma klyschor och talesätt. Slarvblogg, det var nytt för dagen, haha.

Jag drog nyss ut ett recept från nätet som jag bara haft i iPaden. Redigerade bort en del modeord från dagens matlagning; sprinkla frön över…..

Haha, här sprinklas inget. Jag strör frön över.

Nä jag har inget till övers för modeord. Alls. Som Stiernhielms svenska ska det vara, då skulle bara överkalixbor förstå det dessutom. Nä, nu överdriver jag, men ni förstår kanske andemeningen.

Kommentera

