Frivilliga får tjära

Hej kultureliten och alla! Om det finns frivilliga som vill göra en tjärdal på Vippabacken under Hantverksveckan nästa vecka – så gör vi en. Då kan jag vara arbetsledare – delvis på distans eftersom jag både jobbar och har andra ideella åtaganden.

Det behövs 2-4 arbetare, som mestadels ska klyva kort tjärved fint. Det är nödvändigt med en som kan motorsåga- det är ”bara” sporadiska insatser – och det behövs även folk som kan göra fysiskt jättelätta jobb, som att lägga veden. Är man någon som jobbar, brukar ännu fler frivilliga dyka upp.

Jag gjorde tjärdalen förra året med hjälp av diverse hantlangare och min mentor Allan Nordmark, plus ”gåben” min med motorsåg. Så jag vet hur man gör, jag har numer tjärbrännare i mitt CV. Det var himla kul, och i år har man dessutom sällskap av timringskursen, ett stort gäng plus alla trevliga besökare.

 

Kommentera

