Lördagmorgon

Jag inleder helgen liggandes på soffan med datorn och ordnar inspelningar från vårt jobb om myren, och jag lyssnar på materialet under tiden. Man lär sig så mycket, det var intressant när vi hade med vår sakkunnige på natur, växter och djur.

Jag fick lära mig ett nytt ord i sommar, ”raning”, och kollar man i ordlistor betyder raning; rönning , ränning, förr även bäckäng, norrländsk benämning på naturligt betingade. Även röjd äng utefter en älv- eller sjöstrand.

Jag tyckte ordet lät bekant, så jag sa att det där heter nog något i Överkalix. Och då tittade jag på kartan över Bränna, Ronningarna på Espnäset/Äspnäset.

Om det heter ronning eller rånning på överkölis vet jag inte (Rånninga?), men något liknande i alla fall. Det är ju lite vanskligt att kolla vad saker heter på kartan, eftersom det inte alltid stämmer med vad det egentligen hetat i bygden. Äspnäset, det har ju säkert hett så Aspnäset på överkölis, Äspnese. Det på kartan har blivit något mellanting. Sen finns det platser som heter saker i Överkalix, som blivit kallade något helt annat på kartan, Mjölåsberget vid Räktjärv är ju omdöpt sen långa tider. Huga. Jag tycker vi ska ta rätt på gamla namn av platser, även om de är små. I Grelsbyn heter området söder om sundet till Häindjavan – Hansavan (suck), ”Inatil”. Står inte på kartan, och snart finns ingen kvar som minns det. Skulle vara kul att nedteckna namnen vi infödda kallat platser. Som avan vid gamla Gulf på Tallvik, kartnamnet känns inte bra.

Skärmavbild 2016-08-06 kl. 08.08.17

Kommentera

