Vad skönt…..

…..med vardag – måndag, ja!

Hantverksveckan gick bra trots små resurser och halvdåligt väder. Det är värt en hel del slit, när man träffar alla människor som kommer till våra aktiviteter. Mycket kan också göras ännu bättre.

Här är kursen i spinna på slända med Barbro Heikinmatti från Finland.

DSC_0211

Jag började vardagen med en ullkurs i Kallax, Luleå. Kia Gabrielsson, Sveriges ledande ullklassificör var sakkunnig och Hushållningssällskapet arrangerade kursen – bara en sådan sak att komma till en kurs som någon annan ordnat. Hantverksveckan, SV och Överkalix kulturförening tog upp henne tillsammans med HS. Samarbeten är bra.

Nu är det fåren (inte så lite, mönstring, baggköp, baggförsäljning, slakt, klippning och installning närmar sig) och litterära ansökningar, påbörjade reportage, påbörjad bok, röja upp efter Hantverksveckan, och allt på gården – inklusive urgödsling av fårhuset.

När det gäller fåren, är jag så glad över min ras – svenskt finullsfår. Jag sa åt finullskollegan Anneli (till höger i bilden nedan) – att vi är ju lite som i en egen division när det gäller ullkvalitet. ”Det är lite grov fiber…för att vara finullsfår” = alltså supermjuk. Jag blev så inspirerad av ullkursen att jag direkt hemkommen från Luleå åkte över med båt till holmen och tackade mina medhjälpare, tackorna och tacklammen. Sedan satt jag vid teven och kammade glansiga, mjuka fina lockar som Barbro färgat, till klockan ett på natten.

Jag tänker också idag; när man har ångest, mycket jobb och lite pengar – att se sig om lite. Vi har haft många av invandrarkvinnorna, samt ett par män som gått kurser under Hantverksveckan. I söndags just innan slutet som en afghansk kvinna och ville testa på att spinna med slända. Barbro gav henne en, men hon sa ”kan inte”. Och så tog hon upp en avlång liten sten, tog lite ull och spann en tråd. Vi blev alla förstummade. Barbro gav henne en påse med kardad ull så hon kunde fortsätta att spinna hemma.

Version 2

Kommentera

